کارایی فرآیند اکسیداسیون فنتون درحذف ریمازول بلاک B (RB-B) از محیط آبی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سمیت، سرطان زایی و جهش زایی از جمله مشکلاتی هستند که مواد رنگزای راکتیو در محیط زیست ایجاد می کنند. روش های متداول تصفیه فیزیکی و شیمیایی مانند انعقاد، فلوکولاسیون، جذب سطحی و... قادر به تخریب این ترکیبات نبوده و منجر به ایجاد آلودگی های ثانویه محیطی می شوند. فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته از جمله اکسیداسیون فنتون یکی از موثرترین فرآیندها برای حذف آلاینده های رنگی از محلول های آبی به شمار می روند. در این تحقیق توانایی حذف ریمازول بلاک B (RB-B) از محیط آبی توسط فرآیند اکسیداسیون فنتون مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار
این مطالعه از نوع تجربی- مداخله ای است که در مقیاس آزمایشگاهی انجام گرفت. به منظور تعیین تاثیر اکسیداسیون فنتون در حذف ماده رنگزای ریمازول بلاک B سنجش اپتیمم متغیرهای pH، سولفات آهن، پراکسید هیدروژن و زمان واکنش در راکتورهای بسته با ظرفیت 1 لیتر انجام شد.
یافته ها
نتایج حاصل از آزمایشات نشان داد در غلظت 100 میلی گرم در لیتر، اپتیمم مقدار سولفات آهن و پراکسید هیدروژن به ترتیب 10 و 50 بود و در غلظت های 200 و 500 میلی گرم در لیتر این مقادیر به ترتیب50 و 300 میلی گرم در لیتر بود. تحت شرایط اپتیمم راندمان رنگزدایی در مدت زمان 15 دقیقه و 3 = pH برای هر 3 غلظت ماده رنگزا بالای 95 درصد بود.
نتیجه گیری
طبق نتایج این تحقیق، فرآیند فنتون روش موثری برای تصفیه غلظت های مختلف ماده رنگزای ریمازول بلاک B در فاضلاب است. انتخاب غلظت مناسب فنتون به منظور کاهش هزینه های تصفیه، مسائل زیست محیطی و کاهش مقدار لجن تولیدی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p1138250 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!