بررسی فرصت ها و تهدیدهای اجباری شدن قانون استفاده از صندلی ایمنی کودک در ایران

نویسنده:
پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
با استفاده از صندلی ایمنی کودک آمار مرگ و میر نوزادان و کودکان در حوادث رانندگی کاهش می یابد. در این مطالعه فرصت ها و تهدیدهای موجود در اجباری و قانونی شدن استفاده از صندلی ایمنی کودک با کمک ذی نفعان در امر سوانح ترافیکی مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
در یک پژوهش ترکیبی ابتدا با یک مطالعه کیفی پدیده شناسی طی جلسه ای با حضور ذینفعان مرتبط با سوانح ترافیکی بحث اجباری کردن استفاده از صندلی ایمنی کودک با بارش افکار مطرح و فرصت ها و تهدیدهای ناشی از اجباری و قانونی شدن آن مورد بررسی قرار گرفت و فهرست موضوعات تعیین شد. سپس بر اساس موضوعات تعیین شده پرسشنامه ساختار یافته طرح تهیه و در بین ذی نفعان توزیع و توسط آنان تکمیل شد. امتیازات اختصاص یافته از 100-0 به هر پاسخ در نظر گرفته شد و نتایج با توجه به امتیاز اخذ شده تحلیل شد.
یافته ها
28 نفر از ذینفعان در مطالعه شرکت داشتند. بر اساس نتایج برای تدوین و برقراری مقررات و قوانین و پایش آن بالاترین امتیاز را پلیس راهور ناجا به ترتیب 90 و 100 امتیاز داشت. در موانع و تهدیدهای موجود به ترتیب بالاترین امتیازات را عدم تبلیغ توسط رسانه های جمعی با 85 امتیاز، عدم وجود قوانین و مقررات با 70 امتیاز داشت. حساسیت خانواده ها درباره سلامت و ایمنی فرزندانشان با 83 امتیاز، حمایت مسئولان کشور با 69 امتیاز و امکانات ملی برای اطلاع رسانی و آگاهی مردم با 68 امتیاز به ترتیب بالاترین امتیازت را در زمینه تسهیلات و فرصت های موجود در کشور داشتند.
نتیجه گیری
با توجه به حساسیت خانواده ها درباره سلامت و ایمنی فرزندانشان و حمایت مسئولان کشور از ایجاد ایمنی و با کمک تبلیغ توسط رسانه ها اجرا و برقراری قوانین و مقررات مربوط به اجباری کردن استفاده از صندلی ایمنی کودک و پایش آن توسط پلیس راهور ناجا عملی به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
37 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1138720 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!