اثر شربت سولفات روی بر علائم بالینی کودکان بستری مبتلا به عفونت های تنفسی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف

پس از آهن روی دومین ماده معدنی کمیاب از لحاظ فراوانی در بدن است که در همه اعضا، بافتها و مایعات بدن وجود دارد. روی یک جز ضروری برای فعالیت آنتی اکسیدان در سیستم ایمنی است و نقش اساسی در کنترل و پیشگیری از عفونت دارد. این مطالعه به منظور بررسی تاثیرشربت سولفات روی در درمان کودکان مبتلا به عفونت تنفسی انجام شد.

مواد و روش ها

این مطالعه کارآزمائی بالینی تصادفی بر روی 124 کودک مبتلا به عفونت تنفسی بستری در بخش کودکان بیمارستان هاجر شهرکرد که بطور تصادفی وارد مطالعه شدند، انجام گردید (62 نفر گروه مداخله و 62 نفر گروه شاهد). گروه اول علاوه بر درمان استاندارد، شربت سولفات روی نیز دریافت کرده و به گروه شاهد دارونما داده شد. در پایان، تعداد تنفس، مدت بستری، سرفه و تب در دو گروه با هم مقایسه شد. (1N201103025951: IRCT).

یافته ها

میانگین مدت تب در بیماران گروه مورد 82/0±6/2 روز و در گروه شاهد 5/1±4 روز بود (001/0p<). میانگین مدت زمان بستری در کودکان گروه مورد 5/1±7/4 روز و در گروه شاهد 8/1±5 روز بود (42/0p=). میانگین مدت زمان سرفه در گروه مورد و شاهد به ترتیب 3/1±4/3 و 6/1±7/4 روز بود (09/0p=). میانگین تعداد تنفس در کودکان گروه مورد برابر 3/4±3/28 دفعه و در گروه شاهد برابر با 9/4±1/28 دفعه بود (77/0p=).

نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد که مکمل روی در بیماران مبتلا به عفونتهای تنفسی اثر سودمندی در کاهش مدت زمان تب داشت، ولی تاثیر معنی داری بر روی تعداد تنفس، مدت سرفه و مدت بستری ندارد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
22
لینک کوتاه:
magiran.com/p1141034 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!