اثر عصاره ی هیدروالکلی کلم بروکلی بر غلظت هورمون های LH، FSH و تستوسترون در موش های صحرایی نر بالغ

پیام:
چکیده:
زمینه
کلم بروکلی با نام علمی براسیکا اولراسه (Brassica Oleracea) گیاهی از خانواده چلیپائیان (Crucifera) حاوی مقادیر فراوانی ویتامین A، C، E، فیبر، بتاکاروتن، کلسیم، آهن، روی، سلنیوم و فلاونوئیدها است که یک آنتی اکسیدان قوی محسوب می شود و از اثرات مخرب رادیکال های آزاد در بدن جلوگیری می کند. در این تحقیق، تاثیر عصاره ی این گیاه بر غلظت هورمون های LH، FSH و تستوسترون مورد بررسی قرار گرفته است.
روش
در این تحقیق، از 40 سر موش صحرایی نر بالغ نژاد ویستار استفاده شد و جهت تغذیه ی حیوانات از غذاهای فشرده ی مخصوص رت استفاده گردید. حیوانات در 5 گروه کنترل، شاهد، تجربی 1 (0.5gr/kg)، تجربی 2 (1gr/kg)و تجربی 3 (2 gr/kg)، (n=8) تقسیم بندی شدند. عصاره ی کلم بروکلی از طریق گاواژ دهانی به حیوانات داده شد. بعد از 28 روز تغذیه، بیهوشی با اتر صورت گرفت و از قلب حیوان خون گیری به عمل آمد و سپس سرم خون همه ی گروه ها جدا و غلظت هورمون های LH، FSH و تستوسترون به روش الایزا اندازه گیری شد.
نتایج
مقدار هورمون های LH در تمام گروه ها افزایش غیر معناداری را نشان می دهد که البته این افزایش در گروه تجربی 2 نسبت به دو گروه تجربی دیگر بیشتر است،. ولی میزان FSH کاهش معناداری را در گروه تجربی 3 نسبت به گروه کنترل نشان داد. غلظت تستوسترون در گروه تجربی 2 افزایش معناداری را نسبت به گروه کنترل نشان داد.
نتیجه گیری
اثر کلم بروکلی بر هورمون ها بیشتر به دلیل وجود فلاونوئیدها است که دارای ساختار فیتواستروژنی هستند. این ترکیبات در بدن می توانند در چرخه ی سنتز استروئیدها وارد و مصرف شوند؛ علاوه بر این، دارای خاصیت آنتی‎اکسیدانی بوده و باعث حذف رادیکال های آزاد بدن می شوند. البته عصاره-ی هیدروالکلی کلم بروکلی وابسته به دوز عمل کرده و دوز مناسب به دست آمده 1gr/kg است.
زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 110
لینک کوتاه:
magiran.com/p1141396 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!