بررسی روایی سازه و تشخیصی پرسشنامه معنا در زندگی در دانشجویان

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از عوامل مرتبط با مشکلات و نارسایی هایی روانشناختی، اکتساب مفهوم و معنای زندگی است. هدف از این پژوهش بررسی روایی سازه و روایی تشخیصی پرسشنامه معنا در زندگی در بین دانشجویان بود.
روش
آزمودنی های این پژوهش 296 نفر ازدانشجویان دانشگاه تربیت معلم آذربایجان بودند. برای اندازه گیری متغیرهای پژوهش از پرسشنامه معنا در زندگی (MLQ) و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ) استفاده شد. برای اطمینان از روایی سازه پرسشنامه از تحلیل عاملی تاییدی (CFA) استفاده شد و برای بررسی روایی تمیزی پرسشنامه معنا در زندگی از تجزیه تابع تشخیص سلسله مراتبی استفاده شد.
یافته ها
نتایج تحلیل عاملی تاییدی به یک مدل دو عاملی مرتبط به هم با شاخص های قابل قبول برازش منجر شد. همچنین پرسشنامه MLQ از توان مناسبی برای تشخیص افراد سالم برخوردار است؛ با این وجود با در نظر گرفتن یک گروه بندی اولیه از افراد در معرض خطر از لحاظ روانشناختی بر اساس نمرات GHQ این ابزار در غربال افراد در معرض خطر از دقت کافی برخوردار نبود. دیگر یافته این پژوهش نشان داد که دختران از میانگین بالاتری نسبت به پسران در مقیاس وجود معنا در زندگی برخوردارند.
نتیجه گیری
پرسشنامه معنا در زندگی از روایی سازه قابل قبولی در یک نمونه از دانشجویان ایرانی برخوردار است؛ هرچند که روایی تشخیصی آن در تشخیص افراد سالم بسیار دقیق تر از تشخیص افراد در معرض خطر است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
83
لینک کوتاه:
magiran.com/p1143173 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!