طراحی دستورالعمل های مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد برای بیماران تحت تهویه مکانیکی

پیام:
چکیده:
اهداف
بر مبنای این دید گاه که: «استاندارد سازی مراقبت های پرستاری بر اساس آخرین شواهد، بهترین نتایج را در افزایش کیفیت مراقبت به همراه دارد»، هدف این مطالعه: «طراحی دستورالعمل های مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد در بیماران تحت تهویه مکانیکی» تعیین شد.
روش ها
پژوهش به روش تکاملی با رویکرد مبتنی بر شواهد در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بقیه الله (عج) در سال 1391 انجام شد. ابتدا کیفیت 15 دستورالعمل موجود در بخش مراقبت های ویژه در سه سطح ضعیف، متوسط و خوب ارزشیابی شد. سپس 22 دستورالعمل جدید بر اساس مدل استتلر و با رویکرد مبتنی بر شواهد طراحی شد. برای بررسی اعتبار محتوای دستورالعمل ها با روش دلفی، نظرات ده نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های بقیه الله (عج)، تهران و شهید بهشتی در سه مرحله مراجعه و لحاظ شد. کاربردی بودن دستورالعمل ها، به روش بحث گروهی متمرکز با کارشناسان با تجربه بخش مراقبت های ویژه بررسی شد.
یافته ها
ارزشیابی 15 دستورالعمل موجود، متوسط بودن کیفیت آنها را نشان داد. 655 مقاله، علاوه بر بررسی کتب پرستاری، مطالعه شد و با در نظر گرفتن معیار های انتخاب شواهد، 121 مقاله بعنوان شواهد معتبر انتخاب شد. در نهایت 22 دستورالعمل مراقبتی با کیفیت خوب طراحی شد.
نتیجه گیری
اختصاصی نبودن دستورالعمل های موجود و پایین بودن کیفیت آنها، لزوم طراحی دستورالعمل های مبتنی بر شواهد با کیفیت بالا و اختصاصی در بخش های مختلف، را نشان می دهد. طراحی چنین دستورالعمل هایی، زمینه استفاده از تحقیقات پرستاری را در بالین، فراهم کرده و گامی موثر در جهت پرستاری مبتنی بر شواهد خواهد بود. بنابراین، توصیه می شود طراحی چنین دستورالعمل های کاربردی در اولویت پژوهش های آتی قرار بگیرند.
زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1148686 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!