مقایسه تاثیر نوع دندان مصنوعی و Cyclic loading بر میزان استحکام باند در آکریل بیس دنچر خودبه خود پلیمریزه شونده

پیام:
چکیده:
مینه و
هدف
یکی از مشکلات اساسی در بیمارانی که از دنچر استفاده می کنند جدا شدن دندان های مصنوعی از مواد آکریل بیس دنچر می باشد. با توجه به آمار متفاوتی که از تاثیر نوع دندان مصنوعی و مقاومت درمورد نیروهای جویدن وجود دارد و نیز بعضی کاستی هایی که در این تحقیقات وجود داشته است، هدف این تحقیق مقایسه تاثیر 4 نوع دندان مصنوعی (دندان های کامپوزیتی (مولتی لیتیک) و آکریلی (مونولیتیک)) با و بدون Cyclic loading بر میزان استحکام باند در آکریل بیس دنچر خودبه خود پلیمریزه شونده بود.
روش بررسی
این تحقیق به روش تجربه (Experimental) و در محیط آزمایشگاهی (in vitro) انجام شد. از رزین بیس دنچر خودبه خود پلیمریزه شونده (Rapid repair، Dentsply، England) و 4 نوع دندان مصنوعی (آکریلی Marjan new، کامپوزیتی Glamour (هر دو ایرانی) و کامپوزیتی و آکریلی Ivoclar) استفاده شد و بدین ترتیب 8 گروه مورد بررسی قرار گرفتند که هر گروه شامل 10 نمونه بود. نمونه ها توسط ترموسایکلینگ تحت 5000 دور حرارتی در دو حمام آب سرد با حرارت 5 درجه سانتی گراد و آب گرم با حرارت 55 درجه سانتی گراد قرار گرفتند. نیمی از نمونه ها تحت Load با 1.2 Hz/50N برای 14400 بار در دستگاه قرار گرفتند. برای بررسی استحکام باند از نیروی برشی در دستگاه Universal Testing Machine استفاده شد و داده ها با آزمون Two-way ANOVA آنالیز شدند.
یافته ها
آنالیز آماری نشان داد که اعمال Cyclic loading بر میزان استحکام باند در گروه های مختلف تاثیری نداشته است درحالیکه متغیر نوع دندان بر میزان استحکام باند تاثیر داشته است (006/0 P=)، همچنین Interaction بین دو عامل Cyclic loading و نوع دندان معنادار نبوده است (98/0 P=). در آنالیز مقایسه دو به دو (Tukey test) نشان داد که استحکام باند دندان آکریلی Ivoclar نسبت به همه گروه ها با اختلاف معناداری بیشتر بوده است که به ترتیب در دندان Glamour، کامپوزیتی Ivoclar و Marjan new (02/0 P=)، (01/0 P=) و (02/0 P=) بود.
نتیجه گیری
در چارچوب محدودیت های این تحقیق، از نظر درصد نوع شکست بالاترین میزان شکست در همه گروه های مورد آزمایش، شکست Cohesive بوده است. درنتیجه قدرت باند بین دندان و آکریل در همه دندان های مصنوعی و رزین بیس مطلوب می باشد ولی با این حال نوع دندان مصنوعی می تواند نیروی شکست را تحت تاثیر قرار دهد ولی Cyclic loading هیچ تاثیر قابل توجهی بر روی استحکام باند برشی دندان مصنوعی با رزین بیس دنچر خودبه خود پلیمریزه شونده ندارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 90
لینک کوتاه:
magiran.com/p1150358 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!