بررسی تاثیر سویا بر علائم فیزیکی و روانی و رفتاری سندرم پیش از قاعدگی در دانشجویان دختر دانشگاه سمنان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سندرم پیش از قاعدگی را می توان به صورت عود دوره ای ترکیبی از تغییرات آزار دهنده فیزیکی، روانی و رفتاری در خلال مرحله لوتئال سیکل قاعدگی دانست که با فعالیت های خانوادگی، اجتماعی ٬ شغلی فرد تداخل کرده و سبب بهم خوردن روش زندگی یا کار فرد می شود. هدف از این مطالعه تعیین تاثیر سویا و مقایسه آن با دارونما در بهبود علائم سندرم پیش از قاعدگی بود.

مواد و روش ها

این پژوهش در دانشجویان دختر خوابگاه های دانشگاه سمنان به صورت کارآزمایی بالینی یک سوکور انجام شده است. در این تحقیق پس از دو بار تکمیل پرسشنامه طی دو سیکل قاعدگی متوالی، 90 نفر از بین دانشجویان دختر که در محدوده سنی 24-18 سال، مبتلا به سندرم پیش از قاعدگی متوسط-شدید بودند و شرایط لازم جهت ورود به مطالعه را داشتند، انتخاب گردیده و سپس افراد به طور تصادفی در دو گروه 40 نفری تقسیم شدند. به گروه مورد بیسکویت سویا که مقدار مصرفی آن با توجه به حاوی بودن 50 میلی گرم ایزوفلاون روزانه دو عدد تعیین گردید، به مدت دو سیکل و به گروه دیگر دارونما که بیسکویت تهیه شده از آرد معمولی در مدت زمان مذکور و به همان تعداد داده شد. ابزار گرد آوری اطلاعات پرسشنامه و برگه ثبت وقایع روزانه قاعدگی و درجه بندی علائم بود.

یافته ها

نتایج این تحقیق نشان داد که میانگین نمره گذاری مجموع علائم جسمانی سندرم پیش از قاعدگی بین گروه مورد و شاهد طی سیکل اول و دوم درمانی با استفاده از آزمون تی مستقل اختلاف معنی دار داشت(01/0 p<). همچنین میانگین نمره گذاری مجموع علائم روانی سندرم پیش از قاعدگی بین گروه مورد و شاهد فقط طی سیکل دوم درمانی اختلاف معنی دار داشت(01/0 p<). میانگین نمره گذاری مجموع علائم رفتاری سندرم پیش از قاعدگی بین گروه مورد و شاهد طی سیکل اول و دوم و میانگین مجموع دو سیکل درمانی اختلاف معنی دار نداشت (05/0 < p). میانگین طول مدت سندرم پیش از قاعدگی بین گروه مورد و شاهد طی سیکل دوم درمانی اختلاف معنی دار آماری داشت(01/0 p<).

بحث و نتیجه گیری

سویا یک ماده بی عارضه و کم هزینه می باشد و مصرف آن در سیکل قاعدگی می تواند جهت کاهش علائم جسمانی، روانی و همچنین طول مدت سندرم پیش از قاعدگی پیشنهاد گردد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
316
لینک کوتاه:
magiran.com/p1151616 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!