بررسی تاثیر مواد ضدعفونی کننده بر سختی گچهای دندانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به امکان عفونت متقاطع، نیاز مبرمی به ضد عفونی گچهای دندانی وجود دارد به شرطی که خواص مکانیکی دستخوش تغییر نشود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر مواد ضدعفونی کننده بر سختی گچهای دندانی می باشد.
روش بررسی
این مطالعه از نوع آزمایشگاهی می باشد. برای هر گروه گچ دندانی نوع 3 و 4، چهل نمونه گچی دیسکی ساخته شد. برای هر ده نمونه محلولهای ضدعفونی کننده Virkon 1%، هیپوکلریت 525/0% و آب مقطر اشباع شده روی نمونه ها اسپری شد. سختی نمونه ها بر اساس پهنای شیار حاصل از روش کیفی Mohs بررسی گردید و سطوح نمونه ها توسط میکروسکوپ نوری مورد بررسی قرار گرفت. جهت آنالیز داده ها از آزمون آماری Kruskal Wallis و Mann Whitney استفاده شد. (05/0 < p)
یافته ها
روش Mohs به طور کیفی نشان داد که پهنای خطوط ایجاد شده بر روی نمونه های اسپری شده با Virkon کمتر از هیپوکلریت و آب Slurry می باشد. بیشترین پهنای شیار در گچ دندانی نوع 3 در اسپری با آب مقطر اشباع شده (02/0 ± 35/1) و کمترین پهنای شیار در گروه اسپری با Virkon (01/0 ± 97/0)بود. بیشترین پهنای شیار در گچ دندانی نوع 4 در اسپری با آب مقطر اشباع شده (01/0 ± 20/1) و کمترین پهنای شیار در گروه اسپری با Virkon (01/0 ± 61/0) بود. در هر دو تیپ گچهای نوع 3و 4، اختلاف معنی دار بین گروه های اسپری شده وجود نداشت در حالی که بین تک تک گروه ها با گروه گچهای خام قبل از اسپری، اختلاف آماری معنی دار وجود داشت.
نتیجه گیری
سختی سطحی استون هاپس از اسپری مواد ضدعفونی در تمام نمونه ها کاهش پیدا کرد که دراین بین Virkon کمترین تاثیرکاهنده را به همراه داشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
164 تا 171
لینک کوتاه:
magiran.com/p1154899 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!