بررسی آزمایشگاهی اثر افزودن زایلیتول به نوشابه های گازدار رژیمی بر میکروهاردنس مینای دندانهای دائمی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
مصرف بالای نوشیدنی های گازدار و رژیمی، شایعترین عامل اتیولوژیک اروژن دندانی می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر افزودن زایلیتول به نوشابه های گازدار رژیمی در پیشگیری از کاهش میکروهاردنس مینای دندان دائمی در مقایسه با نوشابه های گازدار رژیمی معمول می باشد.
روش بررسی
این مطالعه به روش تجربی- آزمایشگاهی بر روی چهل دندان مولر سوم دائمی نهفته نه که به روش جراحی خارج شده و فاقد پوسیدگی، سایش، ترک و هیپوکلسیفیکاسیون انجام گرفت. برای ارزیابی صحیح میکروهاردنس، سطح نمونه ها با سمباده پنج هزار پالیش شد و با دستگاه سنجش میکروهاردنس ویکرز اندازه گیری گردید، سپس دندانها در چهار گروه در چهل میلی لیتر از چهار نوع محلول مختلف به مدت پنج دقیقه قرار داده شدند (کوکاکولای معمول به عنوان شاهد اول، کوکاکولای زیرو، کوکاکولای زیرو به اضافه ده گرم زایلیتول، آب شهری به عنوان شاهد دوم). سطح مورد بررسی مربعی به ابعاد 5 X 5 میلی متر از مینای دیستال دندانها بود. در پایان زمان آزمایش، مجددا میکروهاردنس دندانها مورد ارزیابی قرار گرفت. تغییرات میکروهاردنس در هر گروه با آزمون Paired t- test و بین گروه ها با آزمون ANOVA مورد قضاوت قرار گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج به دست آمده، میزان میکروهاردنس پس از غوطه وری در کوکاکولای نرمال، کوکاکولا زیرو به اضافه 25% زایلیتول کاهش یافته و این کاهش به ترتیب 87/24 ± 66/38-، 65/16 ± 1/26-، 52/23 ± 5/19- بود. این میزان کاهش از نظر آماری معنی دار می باشد، (001/0= P1)، (001/0 = P2)، (005/0= P3) اما در گروه غوطه ور در آب شهری میزان تغییر در میکروهاردنس 17/9 ± 4/7- بود که این از نظر آماری معنی دار نمی باشد (5/0= P4). علاوه بر این کاهش میکروهاردنس مینای دندان در مجاورت با زایلیتول به طور معنی داری کمتر از دو گروه مشابه بود.
نتیجه گیری
بر اساس نتایج مطالعه حاضر افزودن زایلیتول به نوشابه های گازدار رژیمی باعث کاهش میزان اروژن دندانی می شود اما از بروز آن پیشگیری نمی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
186 تا 190
لینک کوتاه:
magiran.com/p1154904 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!