بررسی ارتباط طول سری دمی جنین و پروتئین A پلاسمایی مرتبط با حاملگی اندازه گیری شده در سه ماهه اول حاملگی با وزن تولد جنین

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

مطالعات اخیر پیشنهاد می کنند که شاخص هایی که رشد جنین را مختل می کنند، ممکن است در سه ماهه اول حاملگی وجود داشته باشند. هدف این مطالعه بررسی ارتباط بین طول نشسته جنین (Crown-Rump Length، CRL) و Pregnancy Associated Plasma Protein-A (PAPP-A) اندازه گیری شده در سه ماهه اول حاملگی با وزن هنگام تولد جنین بود.

روش بررسی

این مطالعه به صورت کوهورت آینده نگر و بر روی 120 نفر از زنان باردار در سه ماهه اول حاملگی مراجعه کننده به بیمارستان زنان میرزاکوچک خان انجام شد. اطلاعاتی از قبیل سن حاملگی براساس طول نشسته جنین، تاریخ آخرین پریود (Last Menstrual Period، LMP)، وزن نوزاد و PAPP-A در فرم پرسش نامه ثبت شد.

یافته ها

یافته های ما نشان داد که CRL Z-score و log 10 (MOM PAPP-A) ارتباط مثبتی با وزن هنگام تولد جنین دارند. میانگین CRL Z-score در جنین به طور معنی داری در Low Birth Weight (LBW) کم تر بود (9/0±9/4- در برابر 1/3±0 و 001/0P<). میانگین PAPP-A در LBW، Multiple of the Median (MOM)11/0±4/0 و در نوزادان بدون LBW (MOM7/0±04/1) بود (011/0P=). میانگین PAPP-A در سرم مادران به طور معنی داری در نوزادان با وزن کم نسبت به سن حاملگی Small for Gestational Age (SGA) کم تر بود (2/0±5/0در برابر 7/0±1/1) (001/0P<).

نتیجه گیری

می توان با داشتن شاخص CRL و PAPP-A و محاسبه MOM و Z score CRL برای هر بیمار و با مدنظر گرفتن سایر موارد تاثیر ریسک پایه را به دست آورد و درنهایت با استفاده از بررسی های دقیق تر بتوان LBW و SGA در سه ماهه اول بارداری را پیش بینی نمود. بنابراین براساس نتایج به دست آمده CRL، PAPP-A اندازه گیری شده در تریمستر اول حاملگی از فاکتورهای مهم پیش بینی کننده وزن هنگام تولد جنین بودند و ارتباط قوی با LBW داشتند ولی قدرت پیشگویی آن ها در حدی نیست که بتوان آن ها را به تنهایی جهت غربال گری LBW استفاده کرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
308 تا 314
لینک کوتاه:
magiran.com/p1156374 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!