ارزیابی سودمندی نسبتهای بکار گرفته شده در سیستم دو پونت در پیش بینی سود آوری

نویسنده:
پیام:
چکیده:
«در تئوری اقتصاد قضیه ای مهم تر از این وجود ندارد که تحت شرایط رقابتی نرخ بازده» سرمایه گذاری در تمامی صنایع بسمت برابری میل می کند.[i] اگرچه این تصور (نظر) را می توان در اندازه گیری قابلیت سودآوری مانند بازده مجموع دارایی (ROA) بکار برد اما دلایل خوبی وجود دارد که باور کنیم اجزاء تشکیل دهنده بازده مجموع دارایی ها که از طریق تجزیه و تحلیل دوپونت شناسایی شده اند به سطح گسترده (کلی) اقتصادی برنمی گردند. صنایع دارای ساختار عملیاتی ویژه ای می باشند که باعث می گردد که نسبتها بصورت دسته برای اعضای صنعت درآیند. وایت، سوندلر و فراید[ii] (1998) و همچنین نسیم و پن من[iii] (2001) نشان دادند که حاشیه سود و گردش مجموع دارایی ها دارای همبستگی قوی منفی هستند که دلالت بر این دارد که بیشتر صنایع به سطوح مشابه ای از ROA)) از طریق ترکیبات مختلف (PM) و (ATO) می رسند.
تجزیه و تحلیل دوپونت بازده سرمایه گذاری مانند ((ROA را به دو مجموعه حاصل ضربی حاشیه سود (PM) و گردش مجموع دارایی ها (ATO) تقسیم می کند، این تجزیه و تحلیل مفید می باشد زیرا اجزاء (ROA) هریک جنبه های مختلفی از عملیات شرکت را اندازه گیری می کنند، طرفداران این نوع تجزیه و تحلیل ادعا می کنند که اجزاء (ROA) بینش بیشتری را در ارتباط با شرکت و عملیات آن ایجاد می کند و به پیش بینی کمک می کند.
در این پژوهش بررسی شده است آیا بخش صنعت حاشیه سود و گردش مجموع دارایی ها و بازده مجموع دارایی ها و مقادیر تعدیل شده آنها (Abnormal) می توانند مقادیر این متغیرها را برای آینده پیش بینی کنند. نتایج حاصله نشان می دهد که تجزیه آنها به اجزاء تعدیل شده و صنعت در پیش بینی مفید می باشد بعلاوه در این پژوهش مشخص گردید که حاشیه سود و نسبت گردش مجموع دارایی ها دارای همبستگی منفی می باشند. از رگرسیون ترکیبی[iv] برای پیش بینی (ATO)، (PM)، (ROA) و تعدیل شده آنها استفاده شده است، نتایج حاصله نشان می دهد که معادله رگرسیون برآورد شده معنی دار و مهم می باشد و اطلاعات مفیدی را برای تصمیم گیری فراهم می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
107 تا 138
لینک کوتاه:
magiran.com/p1158956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!