اثر گیاه کندر (Boswellia serrata) بر میزان قند، انسولین و مقاومت به انسولین در بیماران دیابتی نوع2

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
دیابت نوع2 با کاهش پیشرونده در عملکرد انسولین مشخص می شود. تجویز گیاه کندر، دارای آثار مفیدی بر موش های دیابتی است. هدف از این مطالعه بررسی اثر گیاه کندر بر سطوح گلوکز، انسولین و هاخص مقاومت به انسولین در بیماران دیابت نوع2 می باشد.
مواد و روش ها
این مطالعه کارآزمایی بالینی که روی60 بیمار (مرد و زن) در محدوده سنی 48- 30 سال با دیابت نوع2 انجام شد. افراد به دو گروه تست وکنترل تقسیم شدند. گروه تست روزانه 3 دوز 300 میلی گرم گیاه کندر به شکل بسته بندی شده به صورت جویدنی برای مدت 6 هفته و گروه کنترل فقط داروهای خوراکی دریافت کردند. قبل و بعد از6 هفته نمونه خون بیماران جمع آوری و پلاسما جدا و تا زمان اندازه گیری در فریزر 20- درجه نگهداری شد. سطح انسولین، گلوکز خون ناشتا اندازه گیری و شاخص مقاومت به انسولین محاسبه شد.
نتایج
شش هفته تجویز گیاه کندر باعث کاهش معنی دار (01/0P<) میانگین سطح گلوکز در گروه دریافت کننده گیاه از mg/dl10 ±71/173 به8 ±57/147 بعد از دریافت این گیاه شد. میانگین سطح انسولین سرم به طور معنی دار (01/0P<) در گروه تست ازIU/mLμ 58/1±3/13 به 7/3± 54/24 رسید. شاخص مقاومت به انسولین در گروه تست تغییر معنی داری نداشت، در صورتی که این شاخص در گروه کنترل به طور معنی دار (05/0P<) از 9/1±7/6 به 3/2±4/15 افزایش یافت.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه پیشنهاد می دهد که احتمالا گیاه کندر اثرات ضد دیابتی را از طریق افزایش در ترشح انسولین و کاهش سطح گلوکز خون در افراد دیابتی نوع2 اعمال می کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
11 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1160416 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!