مقایسه تاثیر سه روش مصرف عصاره چای سبز، تمرینات هوازی و ترکیب آن ها بر سطح CRP در زنان چاق

چکیده:
زمینه و هدف
چاقی با افزایش التهاب و افزایش فاکتورهای پیش التهابی مانند CRP همراه است. هدف از پژوهش حاضر مقایسه تاثیر سه روش مصرف عصاره چای سبز، تمرینات هوازی و ترکیبی بر سطح CRP در زنان چاق بود.
روش کار
این تحقیق نیمه تجربی در سال 1391در شهراصفهان انجام گرفت. 36 زن با دامنه سنی 78/4±63/33 سال، قد 59/5±83/157 سانتی متر، وزن 04/11±25/84 کیلوگرم و شاخص توده بدنی11/4±80/33 کیلوگرم بر متر مربع به طور تصادفی به چهارگروه تمرین هوازی، مصرف عصاره چای سبز، ترکیب آن ها و کنترل تقسیم شدند. ابتدا ترکیبات بدنی، فشار خون سیستولی و دیاستولی وسطح CRPسرمی در هر چهار گروه اندازه گیری شد. برنامه تمرین هوازی هفته ای 3 جلسه به مدت 12 هفته بود. گروه عصاره چای سبز روزانه 3 کپسول عصاره 500 میلی گرمی پس از هر وعده غذای اصلی به مدت 12 هفته مصرف کردند. گروه ترکیبی به طور هم زمان به تمرین هوازی و مصرف عصاره چای سبز پرداخت. پس از 12 هفته تمام متغیرها در چهار گروه اندازه گیری شد. مقایسه درون گروهی با t- همبسته و مقایسه بین گروهی با تحلیل واریانس یک طرفه (ANOVA) انجام شد.
یافته ها
در هر سه گروه سطح CRP سرم در مقایسه با گروه کنترل کاهش معنادار داشت ولی بین گروه ها تفاوت معنادار وجود نداشت (05/0p<). همچنین فشار خون سیستولی در گروه تمرین هوازی و فشار خون دیاستولی در گروه ترکیبی کاهش معنادار داشت در حالی که فشار خون سیستولی و دیاستولی در گروه مصرف عصاره چای سبز تغییر معنادار نداشت (05/0p<). در هر سه گروه ترکیبات بدن شامل وزن، BMI، درصد چربی، WHR کاهش معنادار نداشت، ولی دور کمر در گروه تمرین هوازی و عصاره چای سبز کاهش معنادار داشت (05/0p<).
نتیجه گیری
نتایج تحقیق حاضر حاکی از آن است که هم تمرین هوازی و هم مصرف عصاره چای سبز می تواند مقدار CRPسرمی را کاهش دهد و ترکیبی از این دو نیز موثر است. همچنین یافته های پژوهش حاضر بر تاثیر تمرینات هوازی بر کاهش فشار خون در زنان چاق تاکید دارد و می توان از این تمرینات برای کاهش فشار خون در زنان چاق با پرفشاری خون استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
8 تا 21
لینک کوتاه:
magiran.com/p1163740 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!