بررسی اثر زنجبیل در کنترل تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف

شایع ترین عارضه شیمی درمانی در بیماران سرطانی، تهوع فاز پیش بینی شده و حاد است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر کپسول های زنجبیل بر میزان تخفیف عارضه تهوع بود.

روش بررسی

این کارآزمایی بالینی تصادفی سازی شده، شاهددار، دوسوکور بین مرداد- آذر سال 1388 در بیمارستان امام خمینی (ره) شهر تهران روی80 بیمار مبتلا به سرطان پستان که تحت شیمی درمانی یک روزه بوده و از تهوع ناشی از آن رنج می بردند انجام شد. پس از کسب رضایت نامه، نمونه ها به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و مداخله قرار گرفتند. گروه مداخله کپسول های mg250 زنجبیل را از سه روز قبل شیمی درمانی تا سه روز پس از آن، چهار بار در روز به فاصله هر شش ساعت و به صورت مشابه نمونه های گروه کنترل کپسول های دارونما را مصرف کردند. برای سنجش اثر کپسول ها از یک پرسش نامه سه قسمتی استفاده گردید. از نرم افزار Stata ویراست 8، برای آنالیز استفاده گردید.

یافته ها

میانگین± انحراف معیار سن نمونه ها در گروه های مداخله و دارونما به ترتیب 4/8±8/41 و 10±1/45 سال بود. شدت و تعداد موارد تهوع در فاز پیش بینی شده به طور معناداری در گروه زنجبیل در مقایسه با دارونما کم تر بود (0008/0P=، 0007/0P=، به ترتیب). هم چنین شدت (0001/0P=) و تعداد موارد (0001/0P=) تهوع در فاز حاد به طور معناداری در گروه زنجبیل کم تر از دارونما بود. مصرف کپسول های زنجبیل در مقایسه با دارونما عارضه خاصی نداشت.

نتیجه گیری

مصرف کپسوهای پودر ریشه زنجبیل (یک گرم/ روز) از سه روز قبل شیمی درمانی تا سه روز پس از آن، در کنار رژیم ضدتهوع استاندارد می تواند به کاهش تهوع در فازهای پیش بینی شده و حاد کمک نماید.

زبان:
فارسی
صفحات:
395 تا 403
لینک کوتاه:
magiran.com/p1164116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!