انتشار آلودگی های نفتی در خاک تحت تاثیر شرایط مختلف خاک و آلاینده

پیام:
چکیده:
آلودگی منابع آب زیرزمینی و به طور کلی خاک ها، در سال های نزدیک تبدیل به یکی از جدی ترین مشکلات زیست محیطی در سراسر جهان شده است. از مهم ترین این آلوده کننده ها، آلاینده های نفتی و فراورده هایی است که در اثر نشت و تراوش هنگام ذخیره سازی و یا انتقال، با نفوذ به خاک، منابع آب زیرزمینی را آلوده می کند. توانایی ورود گسترده این ترکیبات به خاک های زیرسطحی و منابع آب زیرزمینی، بررسی خصوصیات انتشار آن ها را تبدیل به موضوعی مهم کرده است. موفقیت در ارائه طرحی برای احیاء و آلودگی زدایی محل های آلوده، بستگی به درک رفتار و توانایی پیش بینی انتشار این آلاینده ها در خاک دارد.
در این مقاله، عوامل مهم و تاثیرگذار بر انتشار آلاینده های نفتی در خاک ها و همچنین سفره های آب زیرزمینی، با استفاده از روش اجزاء محدود (FEM) برای تعیین الگوی انتشار آلودگی های نفتی در خاک هایی با شرایط مختلف مورد بررسی شده است. با استفاده از این مدل عددی، نمودارهایی کاربردی برای تعیین الگوی کلی انتشار آلودگی های نفتی در خاک ها ارائه شده است. این روش به محققین این امکان را می دهد تا با داشتن مشخصاتی کلی از محیط محل انتشار آلودگی نفتی مانند میزان نفوذپذیری خاک، نوع آلاینده نفتی و شرایط مختلف خاک منطقه و... تخمینی مناسب از الگوی انتشار آلودگی در خاک داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 51
لینک کوتاه:
magiran.com/p1166622 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!