بررسی نیازهای آموزشی در برنامه ریزی درسی کارشناسی ارشد بهداشت باروری در ایران: مطالعه ای به روش دلفی

پیام:
چکیده:
سابقه و اهداف

اهمیت بهداشت باروری در توسعه کشورها باعث شده است تا بسیاری از کشورها اقدام به تاسیس رشته تخصصی بهداشت باروری در مقطع کارشناسی ارشد نمایند. در کشور ایران در حال حاضر این رشته در مقطع کارشناسی ارشد وجود ندارد. هدف مطالعه نیازسنجی برنامه درسی کارشناسی ارشد بهداشت باروری بود.

روش بررسی

پژوهش به روش دلفی انجام شد که در آن از 15 نفر از متخصصین بهداشت باروری از سراسر کشور نظرخواهی شد. ابتدا فهرست اولیه از نیازهای آموزشی برای هر یک از وظایف تعریف شده قبلی تهیه شد و سپس از متخصصین خواسته شد در دور اول وجود نیاز آموزشی را تایید کنند و نیازهای جدید اضافه کنند. سپس در دور دوم بر اساس اهمیت از 5، نمره دادند و اولویت بندی کردند.

یافته ها

نتیجه دو دور دلفی اجماع بر 165 نیاز آموزشی بود که برای 45 وظیفه تعریف شده در کارشناسی ارشد بهداشت باروری تنظیم شد. در اولویت بندی همگی میانگین نمره اهمیت بالاتر از 3 داشتند. از آنجایی که در دور اول دلفی نیازهای آموزشی استخراجی بعضی وظایف تعریف شده تکراری شدند، جهت پیشگیری از تکرار و هم پوشانی، وظایف شبیه به هم یک جا گذاشته شد و سپس نیازهای آموزشی آن ها مرتب شدند.

نتیجه گیری

از آنجا که نیازهای بهداشت باروری هر جامعه مختص به همان جامعه است در نیازهای آموزشی استخراج شده به تفاوت های فرهنگی، مشاوره و آموزش، نقش مردان و رشد جمعیت در دو سر طیف سنی توجه شد. لذا امید است این نیازسنجی در راستای داشتن برنامه درسی بومی و مختص ایران گامی موثر در پیشبرد جامعه به سوی سلامت باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
65 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1167880 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!