مقایسه سمیت محلول A بیسفنول قبل و بعد از فرایندهای اولتراسونیک و پراکسید هیدروژن با استفاده از آزمون زیستی دافنیامگنا

پیام:
چکیده:
زمینه
بیس فنول A یک ماده سمی و مقاوم در مقابل تجزیه شیمیایی می باشد. اولتراسونیک از جمله روش های موثر در تخریب ترکیبات آلاینده و مقاوم در محیط زیست است که بر پایه تولید حباب های کوچک از طریق پدیده کاویتاسیون منجر به تخریب مواد آلی می شود. پژوهش حاضر با هدف مقایسه سمیت بیس فنول A قبل و بعد از فرایندهای اولتراسونیک و پراکسید هیدروژن با استفاده از دافنیامگنا انجام شد.
روش ها
برای انجام آزمایش های زیست آزمونی از دافنیامگنا به عنوان شاخص سمیت استفاده شد. آزمایشات سونوشیمیایی توسط دستگاه اولتراسونیک با توان ورودی 500 وات و فرکانس های 35 و 130 کیلوهرتز انجام شد. نمونه های اولیه جهت آزمایشات، از محلول خروجی هر یک از راکتورها که غلظت اولیه بیس فنول A آن ها 100 میلی گرم در لیتر بود، تهیه گردید. غلظت پراکسید هیدروژن کاربردی، 2 میلی گرم در لیتر بود.
یافته ها
نتایج آزمایش های زیست آزمونی نشان داد که دافنیامگنا متاثر از سمیت بیس فنول A می باشد. مقادیر LC50-24 hr، LC50-48 hr، LC50-72 hr و LC50-96 hr به ترتیب 94/42، 48/34، 26/24 و 22/20 میلی گرم در لیتر بودند. سمیت محلول خروجی از فرایند تلفیقی اولتراسونیک و هیدروژن پراکسید کم تر از سمیت به دست آمده برای بیس فنول A و محلول های خروجی از هرکدام از فرایندها به صورت مجزا بود.
نتیجه گیری
براساس آزمون سمیت حاد توسط دافنیامگنا، فرایند تلفیقی اولتراسونیک و پراکسید هیدروژن قادر است که سمیت بیس فنول A را از طریق شکستن این ترکیب به محصولات دیگری کاهش دهد. امکان استفاده از این فرایند به عنوان یک گزینه برای تصفیه فاضلاب های حاوی ترکیبات بیس فنول A وجود دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
336 تا 342
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!