اثر میزوپروستول واژینال بر آمادگی سرویکس در بیماران کاندید دیلاتاسیون

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیلاتاسیون سرویکس در مواردی مانند دیلاتاسیون، کورتاژ و هیستروسکوپی ضروری است. بخشی از عوارض حین عمل، به علت دیلاتاسیون سخت سرویکس است. همچنین یافتن موادی که بتوانند عبور از سرویکس را تسهیل کنند، امری مهم محسوب می شود. مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر میزوپروستول واژینال بر آمادگی سرویکس در بیماران کاندید دیلاتاسیون و کورتاژ صورت گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی تصادفی روی 60 بیمار کاندید دیلاتاسیون و کورتاژ انجام شد. در 30 بیمار (گروه تجربی) میزوپروستول gμ200 (یک قرص) 4 ساعت قبل از عمل، در فورنیکس خلفی واژن گذاشته شد، درحالی که در 30 بیمار دیگر (گروه کنترل) از دارونما استفاده شد. سپس دو گروه از نظر نیاز به استفاده از دیلاتورهگار باریک تر از 5 جهت دیلاتاسیون سرویکس، طول مدت دیلاتاسیون و کورتاژ با یکدیگر مقایسه شدند. داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون مجذور کای دو و آزمون تی آنالیز شدند. ضریب اطمینان درآزمون ها 95% بود، و سطح معنی داری 05/0>p در نظر گرفته شد.
یافته ها
بیماران دو گروه از نظر سن، پاریتی و نحوه زایمان قبلی با یکدیگر تفاوت معنی داری نداشتند. در گروه آزمون برای 4 نفر (3/13%) و در گروه کنترل 11 نفر (7/36%)، از دیلاتورهگار باریک تر از 5 جهت دیلاتاسیون سرویکس استفاده شد (004/0p<). میانگین طول مدت دیلاتاسیون و کورتاژ در گروه کنترل 9/1±9/8 دقیقه و در گروه آزمون 39/1±6/5 دقیقه بود، که این مورد نیز اختلاف آماری معنی داری نشان داد (01/0p<).
نتیجه گیری
طبق نتایج این مطالعه، میزوپروستول واژینال می تواند داروی مناسبی جهت آمادگی سرویکس قبل از انجام دیلاتاسیون و کورتاژ باشد، همچنین باعث خواهد شد سرویکس با سهولت بیشتری دیلاته شود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1169370 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!