شیوع آلودگی به سالمونلا و تعیین سروتیپ های آن در لاشه طیور کشتارگاه های صنعتی شهرستان بیرجند در سال 1391

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
سالمونلوز، از شایع ترین بیماری های گوارشی در جهان است. این بیماری، توسط سروتیپ های مختلف باکتری سالمونلا ایجاد می شود که نگرانی هایی درباره آلودگی طیور و فرآورده های آنها به این میکروارگانیسم وجود دارد. با توجه به اینکه لاشه طیور به عنوان یک منبع مهم آلودگی به این بیماری مطرح شده است، تعیین فراوانی و میزان آلودگی به باکتری در این فرآورده، معیاری برای ارزیابی وضعیت بهداشتی کشتارگاه ها و تعیین مخاطرات بهداشتی احتمالی برای مصرف کنندگان محسوب می شود. این تحقیق، به منظور تعیین شیوع آلودگی سالمونلایی لاشه های مرغ، در کشتارگاه صنعتی شهرستان بیرجند در سال 1391 انجام شد.
روش تحقیق: در این مطالعه توصیفی- مقطعی، از 550 قطعه طیور، به صورت تصادفی بلافاصله پس از ذبح در کشتارگاه نمونه گیری به عمل آمد. تایید سالمونلا های جداشده پس از مراحل تخلیص و جداسازی کشت های مشکوک، به وسیله آزمایش های بیوشیمیایی، سرولوژیکی و صورت گرفت.
یافته ها
بر اساس نتایج آزمایش های باکتریولوژی، از مجموع 250 نمونه گرفته شده قبل از قراردادن طیور ذبح شده در بویلر، تعداد 7 نمونه (8/2%)، از نظر آلودگی به سالمونلا مثبت بودند. نتایج بیانگر آن است که تمام جدایه ها، مربوط به سرووار سالمونلا اینفنتیس می باشند. از مجموع 300 نمونه گرفته شده بعد از قراردادن لاشه کشتار در بویلر، فقط یک نمونه (3/0%) از نظر آلودگی به سالمونلا مثبت و متعلق به سرووار سالمونلا اینفنتیس بود.
نتیجه گیری
آلودگی های سالمونلایی، دارای فراوانی اندکی در طیور مرغداری های خراسان جنوبی است. عدم تنوع در سروتیپ های جداشده، بیانگر کنترل بهداشتی مطلوب و سطح پایین انتقال میکروبی در این مرغداری هاست. تفاوت در فراوانی جدایه های سالمونلایی قبل و بعد از قراردادن لاشه های کشتار در بویلر، می تواند نشان دهنده نقش موثر فرآیند استفاده از بویلر در کاهش انتقال آلودگی های سالمونلایی باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
191
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171451 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!