تاثیر ریشه کنی هلیکوباکترپیلوری بر علایم ریفلاکس معدی - مری

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
ریفلاکس معدی–مری (GERD) یکی از شایعترین اختلالات گوارشی و عفونت هلیکوباکتر پیلوری (H. pylori) شایع ترین عفونت مزمن باکتریال نوع بشر است. رابطه بینGERD و H. Pylori پیچیده بوده و مطالعات بر روی تاثیر ریشه کنی GERD و H. pylori متعارض بوده اند. هدف این مطالعه بررسی تاثیر ریشه کنی عفونت هلیکوباکتر پیلوری بر علایم بالینی ریفلاکس معدی-مری است.
مواد و روش ها
در یک مطالعه مداخله ای Before - After در 200 نفر از افرادی که دیس پپسی مزمن داشتند تحت آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی قرار گرفتند، و عفونت هلیکوباکترپیلوری در آنها با تست اوره آز سریع یا هیستولوژی تایید شد و کاندیدای دریافت درمان H.P بودند وارد مطالعه شدند و پرسشنامه ائی بر اساس علائم احتمالی GERD تکمیل شد. سپس این بیماران تحت درمان چهار داروئی ضد هلیکوباکتر برای 2 هفته قرار گرفتند و در ادامه 6 هفته درمان آنتی اسید دریافت کردند و 2 هفته بعد از قطع آنتی اسید، ریشه کنی موفق توسط UBT بررسی شد و برای موارد منفی، پرسشنامه دوم مبنی بر علائمGERD تکمیل گردید و تاثیر درمان در علائم بررسی شد.
یافته ها
از علایم ریفلاکس سوزش سردل و احساس برگشت غذا در گروه موفق به ریشه کنی H. pylori افزایش یافت. (سوزش سردل از16% به 32% با (03/0P= و رگورژیتاسیون (از %6/ 13به 15 % با 04/0P=). درد پشت جناغ (از36% به21% با 04/0P=)، خس خس سینه (از5/1 % به 6/0% با 04/0P=) و خشونت صدا (از5/1 % به 6/0% با 04/0P=) کاهش معنی دار داشت.
نتیجه گیری
درمان ریشه کنی H.P در بروز علائم ریفلاکس متغیر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171685 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!