مقایسه شیوع سندرم متابولیک در فرزندان 40-18 سال افراد با و بدون بیماری های ایسکمیک قلبی در شهر تبریز

پیام:
چکیده:
زمینه و اهداف
سندرم متابولیک مجموعه ای از ریسک فاکتورهایی است که می تواند باعث افزایش ریسک ابتلا به بیماری های ایسکمیک قلبی و دیابت نوع 2 در افراد مبتلا شود. هدف از انجام این مطالعه تشخیص تاثیر وجود سابقه بیماری های ایسکمیک قلبی در والدین فرد برای ابتلا به سندرم متابولیک در سنین جوانی می باشد.
مواد و روش ها
137 فرد 18 تا 40 ساله با سابقه بیماری ایسکمیک قلبی در والدین آنها به عنوان گروه مورد و 132 فرد 18 تا 40 ساله بدون سابقه بیماری عروق کرونری در والدین آنها به عنوان گروه شاهد تحت مطالعه قرار گرفتند. سندرم متابولیک بر اساس تعریفATP III Adult Treatment Panel III و بر معیار پنج فاکتور فشار خون بالا، چاقی مرکزی، گلوکز ناشتایی مختل، تری گلیسیرید بالا و HDL-C پایین تشخیص داده شد.
یافته ها
شیوع سندرم متابولیک در گروه مورد تفاوت آماری معنی داری با شیوع آن در گروه شاهد نشان نداد (0/14% در مقابل 5/11%؛ 05/0P>). در مقایسه جداگانه زنان و مردان دو گروه مورد و شاهد نیز تفاوت آماری معنی داری از نظر شیوع سندرم متابولیک مشاهده نگردید (7/16% در مقابل 2/15%؛ 05/0P> برای زنان و4/11% در مقابل 6/2%؛ 05/0P> برای مردان).
نتیجه گیری
مطالعه حاضر تفاوت قابل ملاحظه ای در شیوع سندرم متابولیک در سنین جوانی در افراد با و بدون سابقه بیماری ایسکمیک قلبی در والدین را نشان نمی دهد اما این مطلب از اهمیت وجود سندرم متابولیک در فرزندان بیماران ایسکمیک قلبی نمی کاهد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
66
لینک کوتاه:
magiran.com/p1171692 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!