تاثیر پیروپیروکسی فن بر آنزیم های سم زدا و موثر در متابولیسم حدواسط بید آرد Ephestia kuehniella Zeller (Lepidoptera: Pyralidae)

پیام:
چکیده:
تنظیم کننده های رشد حشرات (IGRs) ترکیباتی هستند که در فیزیولوژی رشد حشرات به ویژه فرایند جلداندازی اختلال ایجاد کرده و کنترل موثری را علیه آفات محصولات کشاورزی ایجاد می کنند در این بررسی غلظت های زیر کشنده تنظیم کننده رشد حشرات، پیروپیروکسی فن، پس از آزمون مقدماتی تهیه و روی لاروهای سن آخر شب پره Ephestia kuehniella تیمار شدند تا تاثیر آن ها روی برخی از آنزیم های سم زدا و موثر در متابولیسم حدواسط مشخص شود. پس از تعیین دوز کشنده 72/45 میکروگرم بر میلی لیتر، لاروهای تیمار شده با استون به عنوان شاهد و دوزهای 5، 15 و 30 میکروگرم بر میلی لیتر پیروپیروکسی فن در دو بازه زمانی 24 و 48 ساعت پس از تیمار به طور تصادفی انتخاب شدند تا فعالیت آنزیم های استراز عمومی، گلوتاتیون اس-ترانسفراز، اسید و آلکاین فسفاتاز، آلانین و آسپارتات آمینو ترانسفراز و لاکتات دهیدروژناز تعیین شوند. با استفاده از دو سوبسترای آلفا-نفتیل استات و بتا-نفتیل استات مشخص شد که با افزایش غلظت پیروپیروکسی فن فعالیت استراز عمومی به طور معنی داری افزایش یافت به صورتی که لاروهای تیمار شده با غلظت 30 میکروگرم بر میلی لیتر بیش ترین فعالیت استراز عمومی را در هر دو بازه زمانی نشان دادند. وضعیت مشابهی نیز در مورد گلوتاتیون اس-ترانسفراز با استفاده از دو معرف CDNB و DCNB مشاهده شد. در مورد اسید و آلکالین فسفاتاز بیش ترین و کم ترین فعالیت آنزیمی به ترتیب در شاهد و تیمار 30 میکروگرم بر میلی لیتر پیروپیروکسی فن مشاهده شد. در مورد آلانین و آسپارتات آمینو ترانسفراز و لاکتات دهیدروژناز نیز نتایجی مشابه اسید و آلکالین فسفاتاز مشاهده شد. نتایج حاضر نشان می دهند که با افزایش غلظت پیروپیروکسی فن روی لاروهای تیمار شده فعالیت آنزیم های سم زدا افزایش یافت تا کم ترین تاثیر آفت کش تیمار شده روی فیزیولوژی داخلی بدن لارو ایجاد شود ولی با وجود این پیروپیروکسی فن مداخله معنی داری در آنزیم های موثر در متابولیسم حدواسط لاروهای E. kuehniella ایجاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
35 تا 44
لینک کوتاه:
magiran.com/p1175104 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!