مقایسه جرایم ارتکابی توسط بیماران اسکیزوفرنیک و اختلال دوقطبی مراجعه کننده به بخش روانپزشکی قانونی استان تهران از اردیبهشت 1386 تا اردیبهشت 1387

پیام:
چکیده:
مقدمه
ارتکاب جرم توسط یک بیمار روانی، پدیده ناشایعی نیست. بیماران اسکیزوفرنیک و اختلال دو قطبی، دو دسته مهم از بیماران سایکوتیک می باشند که ارتکاب جرم در مرحله حاد بیماری آن ها صورت می گیرد (1). این مطالعه با هدف بررسی نوع و مقایسه جرایم در این دو گروه از بیماران صورت گرفت.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی تحلیلی، بیماران مراجعه کننده به بخش روان پزشکی سازمان پزشکی قانونی کشور، ارجاع داده شده از مراجع قضایی، طی مدت یک سال از ابتدای اردیبهشت سال 1386 لغایت اول اردیبهشت سال 1387 بررسی شدند که شرح حال توسط روانشناس اخذ شده و سپس نوع بیماری با معاینه و مصاحبه روانپزشکی و بر اساس معیارهای تشخیصی DSM- IV-TR تشخیص داده شد. اطلاعات موردنظر بر اساس پرسشنامه پژوهشگر ساخته در پرسشنامه درج گردید.
نتایج
در این مطالعه از 100 بیمار مبتلا، 60 نفر مبتلا به بیماری اسکیزوفرنی و 40 نفر مبتلا به اختلال دوقطبی بودند که از نظر جنس، وضعیت تاهل، گروه های سنی، سطح سواد، نوع جرایم، سابقه ارتکاب جرم، طول مدت بیماری، تظاهرات سایکوتیک، سابقه سوء مصرف الکل و مواد مخدر و روان گردان بررسی شدند. از نظر مصرف مواد روان گردان، تظاهرات سایکوتیک و آلت جرم، تفاوت آماری معناداری بین بیماران مبتلا به اختلال دو قطبی و اسکیزوفرنی یافت شد.
بحث و نتیجه گیری
وقوع جرم در بیماران مبتلا به بیماری دو قطبی از اسکیزوفرنی بیشتر و در این دو گروه از بیماران در مردها، افراد مجرد و افراد با تحصیلات زیر دیپلم، بیشتر از سایرین بود. بیشتر بیماران، قصد ارتکاب جرم نداشته و براساس توهمات مرتکب جرم شده بودند. اما مقایسه قصد ارتکاب جرم در دو گروه، تفاوت معنی داری نشان نداد. اغلب گروه اسکیزوفرنیک، سابقه ارتکاب جرم را داشته و بیشتر، بستگان درجه اول را تحت آزار و اذیت قرار می دادند. مردان مجرد با تحصیلات زیر دیپلم که مبتلا به اختلال دو قطبی یا اسکیزوفرنیک باشند باید از نظر ارتکاب جرم، موردتوجه ویژه باشند؛ همچنین، آموزش خانواده بیماران می تواند در کاهش میزان جرم ارتکابی این بیماران موثر باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
39
لینک کوتاه:
magiran.com/p1175294 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!