ارزیابی وضعیت ایمنی بازار همدان و ارائه راهکارهای کنترلی با تاکید بر ایمنی حریق

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از بازارهای مهم از نظر تاریخی، اقتصادی، اجتماعی و همچنین ایمنی، بازار همدان می باشد. طراحی غیر اصولی اماکن و معابر به همراه ارزش اقتصادی بالای کالاهای موجود در این بازار باعث شده است که به کیی از حوز ه های پر اهمیت از نظر ایمنی تبدیل شود. هدف این مطالعه ارزیابی وضعیت ایمنی بازار همدان و ارائه راهکارهای کنترلی جهت جلوگیری از بروز حادثه می باشد.
روش ها
در این مطالعه مقطعی با استفاده از روش های مشاهده (ارزیابی ریسک) و بررسی و مصاحبه با خبرگان، بازار همدان به 83 ناحیه تقسیم گردید. ارزیابی ریسک هر ناحیه بر اساس 22 پارامتر نظیر مواد غالب، ارزش فعالیت، وجود سیستم مناسب اطفاء حریق و... انجام شد. با بکارگیری روش مقایسه زوجی، پارامترها با هم مقایسه و وزن آنها نسبت به هم به دست آمد. برای هر ناحیه چهار ریسک شامل ریسک های کلی، پیشگیری، شناسایی و کنترلی به دست آمد و نهایتا برای هر یک از ریسک ها محدوده ایمن، احتیاط و خطر تعریف گردید.
یافته ها
از نظر ریسک های پیشگیری، شناسایی و کنترل حریق به ترتیب 5/25، 47 و 53 درصد نواحی مورد مطالعه در ناحیه خطر و مابقی در ناحیه احتیاط بوده و از نظر ریسک کلی نیز 5/20 درصد نواحی در ناحیه خطر و 5/79 درصد در ناحیه احتیاط قرار داشتند.
بحث و نتیجه گیری
بر اساس نتایج هیچ ناحیه ای از بازار همدان در محدوده ایمن نبوده لذا بر اجرای اقدامات فنی و مدیریتی نظیر نصب تجهیزات اطفاء حریق در واحدها و آموزش شاغلین تاکید می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
94 تا 105
لینک کوتاه:
magiran.com/p1178829 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!