بررسی تاثیر گیاه مشگک بر اضطراب پس از سکته قلبی

پیام:
چکیده:
مقدمه

بیماران مبتلابه سکته قلبی با تنش زاهای متعددی روبرو هستند که میتواند سبب افزایش اضطراب بیمار شده و برسیر بالینی بیماری تاثیر منفی بگذارد. این مطالعه با هدف بررسی تاثیر گیاه مشگک بر اضطراب پس از سکته قلبی انجام گردید.

روش کار

این مطالعه یک کارآزمایی بالینی است که برروی90 بیمارمبتلا به سکته حاد قلبی، انجام گرفته است. نمونه ها با استفاده از روش نمونه گیری آسان انتخاب و به صورت تخصیص تصادفی در دو گروه مداخله وشاهدقرار گرفته اند. پس از 24 ساعت در گروه مداخله دوبار در روز100 میلی گرم از کپسول نرم حاوی اسانس مشکک و در گروه کنترل نیز دارونما داده شده است. میزان اضطراب بیماران 24 و 96 ساعت پس از بروز سکته قلبی باآزمون اضطراب اشپیلبرگ مورد سنجش قرار گرفت. کلیه داده ها با استفاده از آزمون کای دو و آزمون تی زوجی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

میانگین سنی در گروه مداخله68/60 و در گروه شاهد 46/61می باشد.از نظر جنسی در گروه مداخله51%مذکر و 49% مونث،و در گروه شاهد71%مذکر و 29% مونث می باشند.
میانگین نمره اضطراب قبل از مداخله در گروه مداخله91/46 و در گروه شاهد 24/46 بود و اختلاف معنی داری بین میانگین نمره اضطراب در بین دو گروه مشاهده نشد. این در حالی است که میانگین نمره اضطراب بعد از مداخله در گروه مداخله35/33 و در گروه شاهد 48/36بود که اختلاف معنی داری بین میانگین نمره اضطراب در بین دو گروه دیده شد(012/0= P).

نتیجه گیری

مصرف خوراکی داروی مشگک برمیزان اضطراب بیماران مبتلا به سکته قلبی موثربود. لذا میتوان تجویز این دارو را به عنوان یک داروی موثر درکنترل اضطراب پس از سکته قلبی، پیشنهادنمود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1180588 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!