مطالعه و استحکام بخشی سنگ آهک در سنگ نوشته خرم آباد لرستان

پیام:
چکیده:
استحکامبخشی آثار سنگی یکی از موارد در عملیات حفاظت و مرمت است که طی سالهای گذشته بسیار مورد توجه متخصصان حفاظت و مرمت آثار تاریخی بوده است. یکی از روش های مورد استفاده در حفاظت و مرمت آثار سنگی ساخته شده از سنگ آهک، بهکاربردن روش آهک است. بخشی از این روش، کاربرد آب آهک در استحکامبخشی سنگ است. این روش در طول سالیان گذشته در مناطق مختلف دنیا بهویژه انگلستان استفاده شده و نتایج مناسبی هم با کاربرد این ماده در استحکامبخشی سنگ در بعضی پژوهشها بهدستآمدهاست.
در مقاله پیشرو، نخست روش های مختلف استحکامبخشی سنگ معرفی و دسته بندی شده و پس از آن، روش آهک و مکانیزم استحکامبخشی سنگ آهک با استفاده از آب آهک معرفیگردیدهاست. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی کاربردی روش آهک جهت استحکامبخشی به آثار سنگی قرارگرفته در فضای باز است.
پرسش اصلی مقاله حاضر، ارزیابی کارآیی و قابلیت روش آهک در استحکام بخشی سنگ آهک تشکیلدهنده اثر سنگنوشته خرمآباد است. نتایج مطالعه و آزمایش روی اثر سنگ نوشته خرمآباد متعلق به قرن ششم (ه.ق.) ارائه شده است. برای این مطالعه از روش های میدانی و آزمایشگاهی که شامل پتروگرافی، XRF، XRD و SEM-EDS است، استفاده شد. نتایج مطالعات نشاندهنده وقوع هوازدگی فیزیکی و شیمیایی در ساختار سنگ آهک این اثر و از بینرفتن بخشی از کتیبه آن بهسبب هوازدگی است. در پایان عملیات حفاظت و مرمت انجامشده روی اثر باتوجهبه نتایج مطالعه های آزمایشگاهی و میدانی ارائه شده است. عملیات اصلی حفاظت روی اثر، استحکامبخشی سنگ با استفاده از روش آهک است. نتایج بهدستآمده پس از پنج سال، بیانگر تاثیر مثبت روش یادشده در کنترل روند فرسایش در سنگنوشته خرمآباد است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
99
لینک کوتاه:
magiran.com/p1183789 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!