مدیریت انرژی در بخش کشاورزی

نویسنده:
چکیده:
کارایی انرژی، ایجاد شرایط ضروری برای تسریع ایجاد و توسعه مطلوب با کارایی مناسب است. در حقیقت ایجاد ارتباط با مصرف کنندگان نهایی و دادن اطلاعات لازم به آنها و مشارکت در خطرات با تولیدکنندگان و توزیع کنندگان انرژی و توسعه و تحقیق در زمینه کارایی انرژی و نشر و آموزش یافته های جدید ضروری می باشد. آشنا نمودن مصرف کنندگان نهایی انرژی با راه های فنی گوناگون برای ارتقای کارایی انرژی و نیز آگاه نمودن آنها از هزینه های مربوط به هر یک از این روش ها در طرف مصرف کننده انرژی، باعث کاهش اختلاف قیمت تجهیزات با کارایی بالا و تجهیزات با کیفیت پایین می شود. در حال حاضر تجهیزاتی که از کارایی انرژی بالایی برخوردار هستند، قیمت بالا اما هزینه ای پایین دارند. این امر برای تجهیزات با کارایی پایین بر عکس بوده و در طرف عرضه کننده انرژی (شرکت ملی پخش) موجب کمک به امر تولید و توزیع محصولات و خدماتی می شود که از کارایی انرژی بالایی برخوردار می باشند، بنابراین سیاست ها و اقدامات مربوط به ارتقای کارایی انرژی به دو دلیل ضروری به نظر می رسند: مدیریت منطقی بودجه دولت و مقرون به صرفه بودن دستاوردهای مربوط به کارایی انرژی، بنابراین برای ارزیابی صحیح یک سیاست باید نحوه مدیریت آن سیاست کاملا مشخص شود، به این ترتیب که باید نوع اقدامات، نحوه اجراء و عاملین آنها بطور صریح معین شوند.
با بررسی های صورت پذیرفته لازم است هزینه های مربوط به تولید انرژی مورد نیاز رشد سریع اقتصادی خود را کاهش دهند. البته مواردی نیز در این میان وجود دارند که فقط بخشی از آنها به ارتقای کارایی انرژی مربوط می باشد. اهمیت مصرف انرژی در یک کشور میزان تلاش دولت در امور مربوط به ارتقای کارایی انرژی را تعیین می کند. به این ترتیب که در کشوری با مصرف سرانه انرژی پایین دولت تلاش چندانی برای ارتقاء کارایی انرژی از خود نشان نمی دهد، بنابراین لحاظ نمودن مصرف سرانه و بودجه سرانه اختصاص یافته به ارتقای کارایی انرژی رشد اقتصادی را دربر خواهد داشت. یکی از شایع ترین مشوق ها، یارانه های مستقیم بوده که معمولا بصورت مبلغی است که بر مبنای مقدار انرژی صرفه جویی شده پرداخت می شود. به هر حال در کشور ما این یارانه ها در اکثر بخش های مصرف به ویژه حمل و نقل و کشاورزی و در مصرف چاه ها پرداخت می گردد. مهم ترین موضوع مورد بحث این است که به رغم پایین بودن قیمت های انرژی تمایل زیادی به اجرای برنامه های ارتقاء کارایی انرژی در سطح بخش کشاورزی وجود ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!