تولید آنتی بادی پلی کلونال علیه مولکول هورمون رشد نوترکیب انسانی و تهیه ی کیت ELISA برای اندازه گیری آن و مقایسه ی برخی شاخص های ارزش تشخیصی کیت با نوع تجاری

پیام:
چکیده:
مقدمه
یکی از روش های حساس و دقیق اندازه گیری هورمون رشد انسانی (Human growth hormone یا hGH) روش ELISA می باشد. برای انجام مطالعات مربوط به تولید این هورمون و اندازه گیری کلینیکی آن، نیاز به آنتی بادی بر علیه آن و کیت اندازه گیری می باشد. با توجه به این که کیت های ELISA مربوطه در ایران از کشورهای دیگر تهیه می شوند، این مطالعه برای تولید آنتی بادی پلی کلونال بر ضد هورمون رشد و یک کیت ELISA داخلی برای اندازه گیری هورمون رشد انجام شد.
روش ها
آنتی بادی پلی کلونال ضد hGH با ایمونیزاسیون خرگوش به مدت 10 هفته تزریق، تولید شد. سپس ویژگی آن به وسیله ی ایموبلاتینگ بررسی گردید. آنتی بادی خالص شده برای طراحی کیت ELISA استفاده شد. روش ELISAی ساندویچی طراحی شده از لحاظ مقادیر آنتی بادی پوشاننده و آنتی بادی کونژوگه استاندارد گردید. در پایان میزان حساسیت و ویژگی کیت طراحی شده با نمونه ی خارجی مقایسه شد.
یافته ها
آنتی بادی پلی کلونال با موفقیت بر علیه هورمون رشد در خرگوش تولید و خالص شد. این آنتی بادی قابلیت استفاده در تست های وسترن بلاتینگ و ELISA را داشت. سپس کیت طراحی شده با نوع خارجی از نظر ارزش های تشخیصی مقایسه شد و ارزش تشخیصی آن 98 درصد به دست آمد.
نتیجه گیری
این کیت دارای ارزش تشخیصی در سنجش hGH است به صورتی که می تواند جایگزین مناسبی برای نمونه خارجی باشد. تولید آنتی بادی پلی کلونال و کیت اندازه گیری مربوطه با هزینه ی بسیار کمتر مقدور است و گامی در جهت خودکفایی کشور محسوب می شود.
واژگان کلیدی: هورمون رشد انسانی، آنتی بادی پلی کلونال، ELISA
زبان:
فارسی
صفحات:
1173 تا 1184
لینک کوتاه:
magiran.com/p1185595 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!