بهبود رفتارهای تغذیه ای در بیماران پیش دیابتی یزد: یک مداخله تئوری محور

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شناخت ارتباط عوامل تغذیه ای با پیشگیری از دیابت در حال افزایش است. یک بیمار پیش دیابتی باید برنامه غذایی مناسبی داشته باشد. هدف کلی این مطالعه تعیین تاثیر آموزش بر اساس کاربرد مدل فرانظری، به منظور ارتقاء رفتارهای تغذیه ای در افراد پیش دیابتی شهر یزد می باشد.
روش کار
این تحقیق یک کارآزمایی تجربی با گروه شاهد است که برای تعیین تاثیر آموزش بر اساس کاربرد مدل فرانظری به منظور ارتقاء رفتارهای تغذیه ای کنترل کننده دیابت در نمونه ای220 نفری تصادفی از افراد پیش دیابتی مراجعه کننده به مراکز بهداشتی شهر یزد انجام گرفت. جهت تحقق اهداف تحقیق، پرسشنامه ای چند وجهی متناسب با سازه های مدل طراحی شد و همراه با فرم های یادآمد 72 ساعته و بسامد غذایی توسط شرکت کنندگان قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید.
یافته ها
اندازه گیری سازه مراحل تغییر قبل از مداخله نشان داد که درصد بالایی از بیماران، 4/86% در گروه آزمون و 1/79% در گروه کنترل از لحاظ رفتارهای تغذیه ای در مراحل پیش از عمل (پیش تفکر، تفکر و آمادگی) قرار داشتند که بعد از مداخله 4/21% افراد گروه آزمون و 4/73% افراد گروه آزمون در مراحل پیش از عمل مشاهده شدند.
نتیجه گیری
دیابت نوع 2 یک بحران جهانی است که سلامت و اقتصاد همه ملت ها را تهدید می کند. شواهد علمی نشان می دهد که قسمت عمده ای از موارد ابتلا به دیابت نوع 2 به وسیله اصلاح رژیم غذایی و سبک زندگی پیش دیابتی ها قابل پیشگیری هستند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
207
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186388 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!