اثر ضد عفونی کردن با میکروویو بر ثبات ابعادی و استحکام خمشی رزین های آکریلی

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
گرچه مطالعاتی در رابطه با تاثیر امواج مایکروویو بر خصوصیات فیزیکی چند نوع آکریل انجام شده است ولی با توجه به عرضه آکریل های جدید گرماپخت و سرماپخت و استقبال از آکریل های سرماپخت به دلیل کاهش اعوجاج در بیس دنچر، مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر ضدعفونی کردن با میکروویو بر ثبات ابعادی و استحکام خمشی دو نوع آکریل جدید گرماپخت (ایوکلار) و سرماپخت (فوچوراچن) انجام شده است.
روش بررسی
در این مطالعه آزمایشگاهی، نمونه های آکریل ایوکلار و فوچوراجن از یک مدل مشابه با فک بالای بی دندان تهیه گردید. در روی مدل سه عدد نقاط مرجع، دو عدد در خلف و یک نقطه در جلو بر روی قوس بی دندانی در نظر گرفته شد که برای اندازه گیری ثبات ابعادی در بعد قدامی، خلفی و نیز در بعد کراس، آرچ از آنها استفاده گردید. ده نمونه از هر آکریل ضدعفونی نشد و ده نمونه از آنها، دوبار تحت پرتوتابی با قدرت ششصد وات و به مدت سه دقیقه در میکروویو قرار گرفتند. فواصل بین نقاط مرجع با دستگاه Profile projector بررسی شدند. برای بررسی استحکام خمشی از مولد فلزی به ابعاد 3/3×10×64 میلی متر برای تهیه نمونه های رزینی استفاده گردید. همانند نمونه های تست ثبات ابعادی ده نمونه از هر آکریل بدون ضد عفونی کردن و ده نمونه بعد از ضد عفونی، تحت تست 3-Point Bending قرار گرفت. مقایسه داده ها و بررسی آماری به وسیله تست Mann-Whitney انجام شد.
یافته ها
میانگین تفاوت ابعاد در دو بعد قدامی-خلفی و نیز کراس-آرچ نشان داد که دو سیکل ضدعفونی کردن آکریل های ایوکلار و فوچوراجن تاثیر معنی داری را در ثبات ابعادی این دو آکریل ایجاد نمی کند (017/0 P >). میانگین و انحراف معیار استحکام خمشی آکریل فوچوراجن قبل و بعد از ضدعفونی کردن به ترتیب 80/16 ± 86/76 و 48/8 ± 18/70 و برای آکریل ایوکلار به ترتیب 23/12 ± 92/85 و 59/6 ± 91/81 بود. دو سیکل ضدعفونی با میکروویو تاثیر معنی داری بر استحکام خمشی دو نوع آکریل مورد مطالعه ایجاد نکرد (05/0 P >).
نتیجه گیری
دو دوره ضدعفونی با میکروویو اثر منفی بر ثبات ابعادی و استحکام خمشی آکریل های مورد استفاده در این مطالعه نداشت.
زبان:
فارسی
صفحات:
236 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!