یافته های آسیب شناسی کورتاژ اندوسرویکس در کولپوسکوپی پاپ اسمیر غیرطبیعی

چکیده:
مقدمه
سرطان سرویکس دومین بدخیمی شایع زنان است. با توجه به نوع پیشرفت آن از ضایعات پیش بدخیم (CIN) به بدخیم و وجود روش های غربالگری (پاپ اسمیر و کولپوسکوپی) در نوع پیش بدخیم می توان با گسترش این روش ها از سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد.
هدف
یافته های آسیب شناسی کورتاژ اندوسرویکس در کولپوسکوپی پاپ اسمیر غیرطبیعی
مواد و روش ها
این مطالعه ی توصیفی مقطعی بر 126 بیمار دارای پاپ اسمیر غیر طبیعی مراجعه کننده به درمانگاه زنان در سه مرکز رشت، ارومیه و مشهد انجام شده است. اطلاعات دموگرافی و مشاهده متخصص انجام دهنده کولپوسکوپی شامل نتیجه کولپوسکوپی و کورتاژ اندوسرویکس در فرم پرسشنامه ثبت شد. سپس نمونه کورتاژ اندوسرویکال با گزارش پاتولوژی بیوپسی سرویکس سنجش شد. بیماران حامله، با سابقه جراحی و دستکاری ژنیکولوژی و یا با نقص پرونده از مطالعه خارج شدند.
نتایج
4/94 ٪ نمونه ها کورتاژ اندوسرویکس طبیعی و 6/5 ٪ غیرطبیعی داشتند. بیشترین فراوانی نتایج غیر طبیعی (7/16٪) در گروه با پاپ اسمیر LSIL (ضایعات داخل اپی تلیومی سنگفرشی با درجه پایین) و کمترین فراوانی نتایج غیرطبیعی در گروه AGC (سلول گلندولار غیرطبیعی) و ASCH (سلول سنگفرشی غیرطبیعی) بود. نتایج کورتاژ اندوسرویکس ارتباطی با سن، رضایتمندی کولپوسکوپی و وضعیت باروری نداشت ولی نتایج کورتاژ اندوسرویکس در دو گروه با نتایج کولپوسکوپی طبیعی و غیر طبیعی معنی دار بود (01/0 P<).
نتیجه گیری
با توجه به اختلاف معنی دار میزان نتایج کورتاژ اندوسرویکس غیر طبیعی در گروه با نتیجه ی کولپوسکوپی غیر طبیعی در مقایسه با گروه طبیعی، کورتاژ اندوسرویکس در کولپوسکوپی غیر طبیعی پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1186653 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!