بررسی مقایسه ای خونریزی بعد از زایمان بر اساس مقادیر هموگلوبین و هماتوکریت در زنان بستری شده در فاز نهفته و فعال زایمان

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف

توجه به زمان پذیرش زنان جهت زایمان می تواند مانع از ایجاد بسیاری از مشکلات برای مادر و نوزاد گردد. یکی از عوارض و مشکلات زایمانی، خونریزی بعد از زایمان می باشد. خونریزی بعد از زایمان از علل مهم مورتالیته و موربیدیته مادران باردار محسوب می شود، این مطالعه به منظور بررسی مقایسه ای خونریزی بعد از زایمان بر اساس مقادیر هموگلوبین و هماتوکریت در زنان بستری شده در فاز نهفته و فعال زایمان در بیمارستان طالقانی تبریز انجام گرفت.

مواد و روش کار

این مطالعه توصیفی- مقایسه ای بر روی 500 نفر که به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شده بودند، در بیمارستان طالقانی تبریز انجام گرفت. نمونه ها به طور تصادفی از دو گروه انتخاب شدند، گروه اول افرادی که در فاز نهفته زایمان (250 نفر) و گروه دوم زنانی که در فاز فعال زایمان (250 نفر) بستری شده بودند. اطلاعات مورد نیاز از طریق مشاهده سیر زایمان، مصاحبه با مادران و مطالعه مندرجات پرونده بیمار گردآوری شد. ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، شامل پرسشنامه ای بود که بر اساس اهداف مطالعه تنظیم شده بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار آماری SPSS (ver.13) استفاده شد.

یافته ها

در مورد خونریزی پس از زایمان با 5 0/0 P< اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه مشاهده شد. میانگین هموگلوبین و هماتوکریت قبل از ترخیص از بیمارستان در گروه اول (بستری در فاز نهفته زایمان)به ترتیب 4/1± 8/10 و 9/3± 1/33 و در گروه دوم (بستری در فاز اکتیو زایمان) به ترتیب 1/3± 6/11 و 8/4± 7/33 بود، آزمون همبستگی نشان داد که میزان هموگلوبین (007/0 P<) و هماتوکریت (008/0 P<) بین دو گروه اختلاف آماری معنی داری دارد. هر چند اقدامات انجام شده جهت کنترل خونریزی بلافاصله بعد از زایمان در مرحله چهارم زایمان در گروه فاز نهفته بیشتر از فاز فعال بود اما فقط در مورد ماساژ رحم از روی شکم 001/0 P= اختلاف آماری معنی داری بین دو گروه بدست آمد.

بحث و نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد میزان خونریزی بر اساس مقادیر HG و HCT در زنانی که در فاز نهفته بستری شده بودند بیشتر از زنانی بود که در فاز فعال بستری شده بودند. بنابراین پذیرش زنان در مرحله نهفته زایمان با افزایش عوارض و مداخلات انجام شده بر روی مادر همراه است. لذا پیشنهاد می گردد در مراقبت های دوران بارداری آموزش کافی به تمام زنان باردار در مورد علائم شروع مرحله فعال زایمان داده شود و به آن ها توصیه گردد در صورت نداشتن مشکل، با وارد شدن در مرحله فعال زایمان در بیمارستان پذیرش شوند تا از عوارض ناشی از بستری شدن زودرس آن ها جلوگیری شود.

زبان:
فارسی
در صفحه:
630
لینک کوتاه:
magiran.com/p1187151 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!