ارزشیابی کیفیت مراقبتهای دوران بارداری در استان کهگیلویه و بویراحمد

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

مراقبتهای دوران بارداری یک مداخله موثر برای بهبود نتایج بارداری است و اجرای آن کاهش مرگ و میر و عوارض دوران بارداری است حفظ سلامتی مادر و تولد نوزادی سالم را به همراه دارد. ارزیابی کمی و نیز محتوای این مراقبتها و بهبود وضعیت کارکنان و کیفیت ارایه آن قطعا نقش موثری در ارتقای سلامتی مادران و نوزادان دارد. این مطالعه از نوع توصیفی تحلیلی است که به صورت مقطعی و با استفاده از روش (Lot Quality Assurance Sampling – LQAS) در تمامی 15 مرکز بهداشتی درمانی شهری کهگیلویه و بویراحمد انجام شد تا کیفیت ارایه مراقبت بارداری را به مادران باردار مراجع کننده به این مراکز اندازه گیری نموده و ضمنا سهولت و کارآیی روش LQAS را در ارزشیابی خدمات بهداشتی درمانی نشان دهد. اطلاعات مورد نیاز به کمک یک چک لیست کیفیت خدمت جمع آوری گردید. نتایج به دست آمده به شرح ذیل می باشد:4 مرکز از 15 مرکز مورد مطالعه بدترین کیفیت ارایه مراقبت بارداری را داشتند و سه مرکز دارای بهترین کیفیت ارایه مراقبت بودند.
قرص آهن و کارت مراجعه مادر باردار در سطح استان دچار کمبود بود.
کیفیت ارایه مراقبت بارداری در مراکز شهری استان در اجزای زیر نامطلوب بوده و نیازمند مداخله های مدیریتی مناسب بود:1- گرفتن شرح حال 2- معاینه شکم 3- معاینه ادم 4- آموزشهای ضروری بارداری 5- توزین 6- تشخیص و ارجاع مادران باردار پر خطرارتقا کیفیت ارایه مراقبت بارداری در استان کهگیلویه و بویراحمد با توجه ویژه به مراکزی که بدترین کیفیت ارایه مراقبت را دارند و از طریق افزایش دانش و ارتقا مهارت کارکنان ارایه دهنده مراقبت، ضرورتی اجتناب ناپذیر است.

زبان:
فارسی
صفحات:
7 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p118762 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!