بررسی فراوانی نسبی درد پستان در بانوان ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

درد پستان یک از شایع ترین علل مراجعه بانوان به کلینیک های پستان است. این مطالعه با هدف بررسی فراوانی نسبی درد پستان به عنوان یکی از علل مراجعه و عوامل مرتبط با آن در مرکز بیماری های پستان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران اجرا شده است. در مجموع 1442 نفر از بیمارانی که در شش ماهه اول سال 1378 به کلینیک بیماری های پستان مراجعه کرده بودند، مورد بررسی قرار گرفته و پرسشنامه ای مشتمل بر علت مراجعه و برخی از عوامل موثر بر بیماری های پستان توسط پزشکان و کارشناسان مرکز برای آنان پر شد و در نهایت داده های فوق مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفتند. علل مراجعه بیماران به ترتیب شیوع شامل درد پستان 466 بیمار (32%)، توده پستانی 349 بیمار (24%) و مراجعه برای بیماریابی (Screening) 283 بیمار (19%) بوده است. همراهی دو علامت مثل درد و توده در 119 بیمار (4%)، درد و ترشح در 46 بیمار (3%) و توده و ترشح در 18 بیمار (2%) دیده شد. از بین عواملی احتمال موثر بر درد پستان اختلاف میانگین مدت شیر دهی در دو گروه (با و بدون درد پستان به ترتیب 49 و 43 ماه) معنی دار بود(P=0.03). اختلاف سطح سواد بیماران نیز در این گروه معنی دار بوده است و در افرادی که سطح سواد پایین تری داشتند درد پستان شایع تر بود (P<0.001). همچنین مصرف قرص جلوگیری از بارداری بصورت معنی داری در افراد که درد پستانی داشته اند شایع تر بوده است (P=0.005). تشخیص اولیه جراحان در بیمارانی که درد پستانی داشته اند نسبت به کسانی که درد پستانی نداشته اند بصورت معنی داری به سمت سلامت پستان یا بیماری های خوش خیم تمایل داشته است(P=0.0001). برای متغیر هایی مانند مصرف سیگار، سابقه فامیلی سرطان پستان و درد مربوط به سایر سرطان های اعضای مختلف بدن در دو گروه با و بدون درد پستان اختلاف معنی داری ملاحظه نشد.
یافته های این مطالعه اهمیت و لزوم بررسی دقیق تر در مورد درد پستان و در نظر گرفتن عواملی مانند شیردهی و مصرف قرص جلوگیری از بارداری و علت نحوه برخورد با درد پستانی را مورد تاکید قرار می دهد.

کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
57 تا 61
لینک کوتاه:
magiran.com/p118769 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!