بررسی میزان تقاضا و مراجعه برای دریافت خدمات درمانی سالمندان شهر تهران

نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

یکی از مسایل بهداشتی مطرح در غالب جوامع، سلامت سالمندان است. از نتایج با اهمیت پیشرفت های علم پزشکی، رشد تعداد و امید به زندگی این بخش از جمعیت است. طراحی برنامه های مداخله ای جهت ارتقای سلامت سالمندان، شناخت وضعیت فغلی آنان ضروری می نماید. مطالعه حاضر، یک مطالعه مقطعی است که در آن میزان تقاضا و مراجعه برای دریافت خدمات درمانی در سالمندان شهر تهران مورد بررسی قرار گرفته است. از 424 سالمند)بالاتر از 60 سال(مورد بررسی قرار گرفته، 169 مورد طی دو ماه شکایات جسمی و روانی را اظهار داشته اند که میزان تقاضا و مراجعه برای دریافت خدمات درمانی به ترتیب 200 و 166 بار بوده است.
از طرف دیگر میزان تقاضا و مراجعه برای 100 نفر سالمند در سال به ترتیب 283 و 235 بار است که تفاوت این دو عدد یعنی 48 بار میزان عدم مراجعه را می نمایاند.
میزان تقاضا در گروه های مختلف سنی سالمندان تفاوت معنی دار نشان می دهد (P<0.0001) و این در حالی است که تفاوت میزان تقاضا در گروه های زنان و مردان سالمند نیز معنی دار است: P=0.003)، 95% CI=1.2-2.66، (Odds ratio=1.69بیشترین بار تقاضا در گروه بیماری های قلبی - عروقی، موسکولواسکلتال و اعصاب و روان بوده که به ترتیب 75، 65 و 31 بار به ازای هر 100 نفر سالمند در سال است. با توجه به این که این مطالعه بخشی از مطالعه بزرگتری است که 5649 نفر از مردم شهر تهران را در بر می گیرد، نکته حایز اهمیت دیگر وجود تفاوت معنی دار در میزان تقاضای جمعیت سالمند)بالاتر از 60 سال(و غیر سالمند)پایین تر از 60 سال(است. P<0.0001)، 95% CI=2.65-4.06، (Odds ratio=3.28براساس یافته های این بررسی می توان نتیجه گرفت افراد سالمند نسبت به افراد غیر سالمند آسیب پذیرتر هستند. و در بین گروه های سنی افراد سالمند، گروه های سنی بالاتر از 70 سال در معرض خطر بیشتری قرار دارند. علاوه بر این زنان سالمند نسبت به مردان سالمند در معرض خطر بیشتری قرار دارند.
میزان تقاضا و مراجعه برای 100 نفر سالمند در سال به ترتیب 283 و 235 بار است که بیشترین بار تقاضا در گروه بیماری های قلبی - عروقی، موسکولواسکلتال و اعصاب و روان بوده است، که این نکته اهمیت تدوین برنامه های مداخله ای در این زمینه ها را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
53 تا 55
لینک کوتاه:
magiran.com/p118776 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!