بررسی کارایی فناوری اکسیداسیون پیشرفته (AOPs) برای حذف آفت کش ها از آب با تاکید بر برآورد اقتصادی آنها

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
یکی از روش های حذف انواع آلاینده ها از آب های آلوده فرآیندهای اکسیداسیون پیشرفته (Advanced oxidation procsess=AOP) است، که در سال های اخیر توسط بسیاری از پژوهشگران پیشنهاد شده است. مهمترین مشکل جدی که مانع توسعه این روش هاست هزینه بالای آن هاست،. لذا این پژوهش با هدف بررسی استفاده از فناوری اکسیداسیون پیشرفته برای حذف آفت کش ها از آب با تاکید برآورد اقتصادی آنها صورت گرفت.
روش بررسی
در این پژوهش و تجزیه و تحلیل که بر اساس طرح فاکتوریل جزیی، روی 150 نمونه انجام گرفت. راکتورهای التراسونیک (US)، التراویوله (UV)، راکتورهای هیبریدی الترا ویوله و اکسید روی (UU/ZnO) و الترا ویوله و آب اکسیژنه (UV/H2O2) برای حذف هر دو آفت کش مالاتیون و دیازینون استفاده شدند. آنالیز نمونه ها با دستگاه گاز کروماتوگرافی اسپکترومتر جرمی (GC-MS) انجام شد و هزینه انرژی با فرمول تجربی انرژی محاسبه گردید.
یافته ها
نتایج نشان داد که بیشترین مصرف انرژی (87/5898 و 37/4430 کیلو وات ساعت بر متر مکعب، به ترتیب برای حذف آفت کش دیازینون و مالاتیون) برای فرآیند التراسونیک به دست می آید و کمترین مصرف انرژی (29/224 و 01/167 کیلو وات ساعت بر متر مکعب، به ترتیب برای حذف دیازینون و مالاتیون) برای فرآیند هیبریدی التراویوله و آب اکسیژنه می باشد. همچنین فرآیند هیبریدی (UV/H2O2) اقتصادی ترین روش حذف آفت کش های دیازینون و مالاتیون از آب است و حذف آفت کش مالاتیون با فرآیندهای مختلف (Advanced oxidation procsesses =AOPs) از نظر اقتصادی بهتر از آفت کش دیازینون است.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه می توانند گونه مطالعات زمینه استفاده از فرآیندهای تصفیه پیشرفته را بصورت تلفیقی برای تصفیه آب و فاضلاب در مقیاس صنعتی را در صنعت آب و فاضلاب کشور فراهم سازند
زبان:
فارسی
صفحات:
80 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1188115 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!