بررسی شاخص های مدرس معنویت گرا در آموزش علوم پزشکی با تاکید بر آموزه های وحیانی

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
آموزش، همواره به عنوان مهمترین روش انتقال دانش و مهارت به فراگیران مورد توجه دانشمندان بوده است. گسترش کمی و کیفی دانش به خصوص در قرون اخیر، اهمیت مساله آموزش را بیشتر کرده است. معنویت گرایی می تواند باعث افزایش اثربخشی، سهولت در فرآیند یاددهی- یادگیری، و امنیت روانی در دانشجویان شود. هدف این مطالعه بررسی مهمترین شاخص های معنویت گرایی مدرس در فرآیند آموزش پزشکی، با رویکرد وحیانی است.
مواد و روش ها
این پژوهش از نوع مطالعه مروری بوده و از روش تحلیلی و مفهومی استفاده شده است. بر اساس هدف تحقیق، اطلاعات لازم از منابع تفسیری جمع آوری و در ادامه بر اساس کلید واژه هایی چون: آموزش پزشکی، معنویت، قرآن جست و جو در بانک های اطلاعاتی از قبیلNoormags، Sid، Magiran صورت گرفت. سپس اطلاعات به دست آمده دسته بندی و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
با بررسی آموزه های قرآن و حدیث معلوم شد که نگاه توحیدی به جهان و انسان از مهمترین مبانی معنویت گرایی هستند. برخی از شاخص های معنوی در یک مدرس علوم پزشکی، عبارتند از: برخورداری از قلب سلیم، نگاه معنوی به علم، تکلیف گرایی، احساس مسئولیت، اخلاص در آموزش، تواضع در برابر خدا و خلق، پاکی در گفتار، امانت داری، جهاد مستمر علمی، به روز بودن، احترام به مقررات آموزشی و اخلاق حرفه ای.
استنتاج
مدرس معنویت گرا، نگاه ویژه ای به علم، آموزش، دانشجو، حرفه استادی و علوم پزشکی دارد. وی آراسته به مجموعه ای از مهم ترین شاخص های معنوی- قرآنی پیش گفته است، و تمام رفتار های خود را در فضای آموزشی بر محور توحید، شریعت و اخلاق حرفه ای رقم می زند. و با این سرمایه معنوی- قرآنی می کوشد نقش خود را در عرصه آموزش و تربیت دانشجویان، بهتر و موثر تر به انجام برساند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1192734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!