علل مراجعه مجدد بیماران به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان

پیام:
چکیده:
مقدمه
مراجعه مجدد، به جز در موارد درمان های چند مرحله ای و یا به عبارت دیگر در مواردی که مراجعه مجدد به منظور تکمیل و پیگیری منطقی درمان صورت می گیرد، نشان دهنده آن است که در مراجعه اول به دلایل مختلف درمان بیمار به صورت کامل و صحیح صورت نگرفته است. این پژوهش با هدف تعیین علل مراجعه مجدد بیماران به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان در سال 1389 انجام شد.
روش کار
این پژوهش از نوع پژوهش های مقطعی بود. جامعه پژوهش 2798 پرونده از بیمارانی بود که در سال 1389 به بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان مراجعه مجدد داشتند. تعداد 864 پرونده به صورت نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش چک لیستی شامل پنج بخش و 16 متغیر بود که با مراجعه به پرونده ها و استخراج داده های لازم تکمیل شدند. آنالیز داده ها با استفاده از آمار توصیفی، آزمون دقیق فیشر و کای اسکوئر انجام شد.
یافته ها
از بین بیماران مورد مطالعه 7/47% مرد و 3/52% زن بودند. در بیشتر موارد (5/46%)، علت مراجعه دوم این بیماران به مراکز مورد مطالعه، پیگیری درمان بود. عود بیماری (3/20%)، عوارض بیماری (5/14%)، بیماری جدید (4/10%)، درمان ناقص (1/7%)، عوارض جراحی (1%) و عوارض اقدام (2/0%) به ترتیب سایر علل مراجعه مجدد بیماران به مراکز مورد مطالعه بود.
نتیجه گیری
با توجه به نتایج این پژوهش می توان گفت 9/56% از عللی که باعث مراجعه مجدد بیماران شده است غیر قابل اجتناب و پیشگیری بوده است و حدود 1/43% علل قابل پیشگیری می باشند که می توان با تجهیز مراکز درمانی به امکانات لازم جهت انجام جراحی های سرپایی و انجام اعمال جراحی غیرتهاجمی، توسعه درمانگاه های سرپایی و ارتقای کیفیت خدمات درمانگاهی، ویزیت بیماران در منزل و بالا بردن سطح آموزش بیماران در هنگام ترخیص این موارد را کاهش داد.
زبان:
فارسی
صفحات:
236 تا 242
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198222 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!