بررسی روند نوسانات اقلیمی سواحل جنوبی دریای خزر طی سال های 2004-1960

پیام:
چکیده:
امروزه نوسان اقلیم که یک پدیده پیچیده جوی– اقیانوسی در مقیاس جهانی و دراز مدت است و به عنوان یکی از چالش های عمده پیش روی بشر می باشد. این پدیده متاثر از عواملی چون فعالیت های خورشیدی، آتشفشان ها، اتمسفر، اقیانوس ها و گازهای گلخانه ای می باشند، این تغییرات منجر به دگرگونی در وضع آب و هوا، تغییر توزیع مکانی و زمانی بارش، جریان های سطحی، تغییرات بلند مدت دما، تغذیه سفره آب های زیر زمینی، رطوبت، ابری بودن و... شده است. دگرگونی های اقلیمی هم در قالب نوسان های کوتاه مدت و هم تغییرات بلند مدت بروز می کند. آثار به جا مانده در محیط چنین دگرگونی های اقلیمی را به اثبات رسانده است که درون این دگرگونی ها نوسان ها و افت وخیزهایی نیز دیده می شود.
بر این اساس در این مقاله به بررسی روند تغییرات بارش و دما در ناحیه خزری طی سال های 2004-1960 میلادی در ایستگاه های (بندر انزلی، رامسر، بابلسر) با استفاده از روش رتبه ای من – کندال پرداخته شده است. بررسی ها حاکی از آن است که عنصر دما در ماه های جون، جولای روند مثبت و افزایشی داشته و بارش در ماه های ژانویه، فوریه، جولای و آگوست روند کاهشی داشته است. نتایج حاصله نشان می دهد که درصد تغییر در فصل زمستان و تابستان نسبت به بهار و پاییز بیشتر است و 78% تغییرات در دو دهه 2004 – 1980 میلادی رخ داده است و زمان شروع تغییرات در ایستگاه های منطقه یکسان نیست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
53
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198467 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!