خلاقیت و توانمندی دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی در بحث اشتغال

پیام:
چکیده:
زمینه
در اصل تکامل جوامع انسانی بر مبنای تکامل کار، شیوه زندگی و تولید سنجیده می شود. جوامع امروزی به دلیل توسعه روزافزون فعالیت های اجتماعی، اقتصادی و تولیدی ناگزیر به افرادی آموزش دیده، توانمند، متخصص و کارا به عنوان مهم ترین عامل پویایی نیاز دارند.
هدف
هدف پژوهش حاضر بررسی وضعیت اشتغال و شناسایی سطح خلاقیت و توانمندی شغلی دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر می باشد که تاکنون پژوهشی در این زمینه به انجام نرسیده است. این تحقیق به روش توصیفی- همبستگی انجام شده است.
روش مطالعه
جمعیت مورد مطالعه فارغ التحصیلان دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشگین شهر (700 نفر=N) بود و حجم نمونه آماری با استفاده از آماره کوکران 120 نفر=N تعیین گردید. نمونه گیری با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفت. برای جمع آوری اطلاعات میدانی از پرسشنامه استفاده شد. به منظور تعیین اعتبار و پایایی ابزار تحقیق، راهنما مطالعه کردیم. پارامتر α برای بخش های مختلف پرسشنامه 87 تا 94 درصد به دست آمد که بیانگر اعتبار ابزار تحقیق می باشد. پرسشنامه مذکور بر اساس اهداف پژوهش تدوین گردید و پس از اطمینان از روایی و پایایی پرسشنامه، تعداد 120 پرسشنامه از طریق پست برای جمعیت نمونه ارسال گردید، تعداد 106 پرسشنامه تکمیل شده توسط دانش آموختگان بازگشت داده شد. داده پردازی و محاسبات این پژوهش با استفاده از نرم افزار اس پی اس اس انجام شد. روش ها و تکنیک های آماری به کار گرفته شده در این پژوهش عبارتند از الف) در بخش توصیفی: میانگین، نما، میانه و انحراف معیار ب) در بخش تحلیلی: ضریب همبستگی پیرسون.
بحث و نتیجه گیری
نتیجه تحقیق نشان داد که تعداد بسیار محدودی از افراد مورد مطالعه(6/ 21 درصد) دارای شغل تمام وقت می باشند، 7/ 14 درصد به طور پاره وقت شاغل شده اند، 48 درصد افراد همچنان بیکارند، 7/ 12 درصد در حال ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی هستند و 9/ 2 در صد افراد هم مشغول خدمت سربازی می باشند.
همچنین توانمندی شغلی شاغلین از تجارب دانشگاهی چون توانایی جمع آوری، سازماندهی و تجزیه و تحلیل اطلاعات، آشنایی با ابزارهای تولید و اشاعه دانش، توانایی برنامه ریزی و سازماندهی فعالیت های شخصی، داشتن فهم فرهنگی، قابلیت استفاده از تکنولوژی، قابلیت بهره گیری از زبان خارجی، درک مثبت از رشته و جهت گیری مثبت نسبت به آن، توانایی محلی اندیشی، توانایی برقراری ارتباط، توانایی حل مسئله، قابلیت تفکر انتقادی و قابلیت انجام کار گروهی متاثر می باشد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
149
لینک کوتاه:
magiran.com/p1198694 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!