زخم بللوس و بررسی بالینی و آسیب شناسی آن در اهواز

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
زخم بللوس که در نوشتجات لاتین بدان درماتیت پدروس گفته می شود، یک بیماری حاد اریتماتو وزیکولو بولوس است که به دنبال تماس با ترشحات گونه های بند پایان از جنس پدروس و از رده coleopteran ایجاد می شود. این بیماری به وفور در میان ساکنین مناطق جنوب - غربی کشور و در طی فصلهای بهار و اوایل تابستان دیده می شود.
هدف
این مطالعه به منظور تعیین گونه ایجاد کننده ضایعات پوستی در خوزستان و بررسی بالینی و آسیب شناسی ضایعات زخم بللوس در مراحل مختلف بیماری طراحی شد.
روش اجرا: در طی سه ماه از دهم فروردین تا دهم تیرماه 1378، 72 بیمار با اریتم، وزیکول، تاول، پاسچول، نکروز و یا مجموعه ای از چند و یا همه این علامات به درمانگاه پوست دانشگاه علوم پزشکی اهواز مراجعه و از لحاظ بالینی شک ابتلا به زخم بللوس (درماتیت پدروس) را داشتند. بیماران از لحاظ یافته های بالینی بررسی و از 19 بیمار نیز نمونه بررسی آسیب شناسی انجام شد. تمام بند پایانی که بیماران و یا خانواده آنها به عنوا عامل بیماری معرفی می کردند برای تعیین گونه مسوول روی پوستمان له می شدند.
یافته ها
زخم بللوس به دنبال تماس با ترشحات یک گونه از رده coleopteran و با نام پیشنهادی Paederus Ramtinus ایجاد می شد. 3-2 روز پس از تماس با بند پا واکنشی بی درد و بدون خارش و به صورت اریتم و وزیکول نمایان شد، که به تدریج به تشکیل نکروز و تاول منجر می شد. یافته های آسیب شناسی نیز متفاوت بوده و گستره ای از اسپونژیوز تا تخریب کامل اپیدمر وبالای درم را شامل می شد.
نتیجه گیری
زخم بللوس به دنبال تماس با ترشحات گونه Paederus Ramtinus و در صورت له شدن و یا کشیده شدن روی پوست ایجاد می شود. این درماتوز علیرغم ظاهر حاد وهراس انگیز خوش خیم است و به جز تیرگی پس از التهاب پیامد دیگری ندارد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
15
لینک کوتاه:
magiran.com/p119984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!