ارزیابی وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس نظام رتبه بندی وب سنجی

پیام:
چکیده:
مقدمه
وب سنجی مطالعه ی کمی جنبه های تولید و استفاده از منابع اطلاعاتی، ساختارها و فناوری ها در محیط وب می باشد. یکی از مهم ترین کاربردهای این نوع مطالعه رتبه بندی وب سایت های دانشگاه ها و مراکز علمی است که از معروف ترین نظام های رتبه بندی آکادمیک جهان به شمار می رود.. هدف از مطالعه ی حاضر ارزیابی وب سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بر اساس نظام رتبه بندی وب سنجی بود.
روش ها
پژوهش حاضر یک مطالعه ی توصیفی و مقطعی بود. جامعه ی پژوهش مجموعه ی وب سایت های دانشگاه های ایران بودند. روش نمونه گیری سرشماری بود و دانشگاه های برتر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از نظر رتبه ی جهانی در پایگاه وبومتریکس انتخاب شدند. سپس محتوای اطلاعات وب سایت دانشگاه ها بر اساس شاخص های جدید وبومتریکس (ارائه شده در جولای 2012)، رتبه بندی وب سنجی آن ها در سطح ملی و جهانی، همچنین روند تغییر رتبه ی آن ها در دو مقطع زمانی جولای 2012 و ژانویه ی 2013 مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت و رتبه ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در سطوح و شاخص های مختلف با سایر دانشگاه های علوم پزشکی کشور مقایسه گردید.
یافته ها
بر اساس یافته های به دست آمده در این پژوهش، رتبه ی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در دو مقطع زمانی فوق در سطح جهانی 707، ملی 5 و وزارت بهداشت 2 رتبه رشد داشته است. به علاوه امتیاز دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در شاخص عرضه ی آزاد اطلاعات (Openness) بین جولای 2012 تا ژانویه ی 2013 از 4477 به 193 تغییر یافت (4284 رتبه ارتقا). شاخص برتری علمی (Excellence) در این بازه ی زمانی کمابیش بدون تغییر مانده است. به علاوه در جولای 2012 و ژانویه ی 2013 شاخص حضور (Presence) از رتبه ی 1137 به 1091 ارتقا یافت. تغییرات مربوط به شاخص تاثیر (Impact) منفی بود و در دو مقطع زمانی فوق به ترتیب از رتبه ی 3369 به 3393 تنزل یافته است.
نتیجه گیری
چنین به نظر می رسد که ضریب تاثیر به عنوان تاثیرگذارترین عامل در رتبه بندی وبومتریکس در سایت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، به طور متناسب با سایر شاخص ها رشد نکرده است، که ممکن است ناشی از فارسی بودن زبان محتوای این وب سایت باشد. این موضوع چالشی جدی فراروی فارسی زبانان در بازیابی اطلاعات است. البته ارتقای محتوای علمی و رعایت بیش از پیش استانداردهای بهینه سازی جستجو نیر نیاز به توجه جدی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1548 تا 1559
لینک کوتاه:
magiran.com/p1200980 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!