بررسی اثر و مکانیسم عمل IGF-1 و IGFBP-3 در بروز سرطان پستان انسان: مرور سیستماتیک

پیام:
چکیده:
مقدمه
سرطان پستان شایع ترین بدخیمی در زنان ایرانی است. مطالعات نشان داده اند که که سطح بالای IGF-1 (Insulin like growth factor-1) و غلظت پایین IGFBP-3 (Insulin like growth factor binding protein 3) در خون و یا نسبت بالای IGF-1 به IGFBP-3 می تواند به عنوان یک عامل پیش آگهی از سرطان پستان به کار رود.
روش ها
با بررسی کلیه ی اطلاعات موجود در Ncbi-Pubmedبین سال های 1987 تا 2013 ارتباط بین IGF و سرطان پستان تحت بررسی مروری قرار گرفت.
یافته ها
از مجموع 1188 مقاله که کلیدواژه های مورد جستجوی ما را در بر داشت و به بررسی IGF-1 در سرطان پستان پرداخته بودند، 46 مقاله ارتباط آن را با سرطان پستان به طور مستقیم و در عنوان مقاله نشان داده بودند، 92 مقاله ارتباط IGF-1 و IGFBP-3 را با سرطان پستان بررسی کرده بودند که 9 مورد آن ها مقالات مروری بود. از این میان، 30 مقاله به عنوان مرجع اصلی انتخاب و بررسی شدند.
نتیجه گیری
مطالعات نشان دادند که بیان ژن IGF-1 در افراد مبتلا به سرطان پستان در مقایسه با افراد سالم افزایش می یابد. IGF-1 دارای اثرات میتوژنیکی و آنتی آپوپتوتیکی باست و بدین ترتیب سبب افزایش خطر بروز سرطان پستان می شود. عمل رشد، تکثیر و تومورزایی IGF-1 به واسطه ی گیرنده ی IGF-1R صورت می گیرد و IGFBP-3 عمل IGF-1 را با جلوگیری از اتصال آن به گیرنده ی سطحی IGF-1 مهار می کند و از این طریق با عمل میتوژنی IGF-1 مقابله می نماید. همچنین IGFBP-3 در یک مکانیسم مستقل از IGF، با اتصال به پروتئین های خاص غشا، موجب آپوپتوز می شود و در نتیجه رشد سلولی را مهار می کند.
کلیدواژگان:
زبان:
فارسی
صفحات:
1560 تا 1567
لینک کوتاه:
magiran.com/p1200984 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!