مقایسه میزان اجزای C3، C4کمپلمان در لیکن پلان دهان و واکنشهای لیکنوئید دهان (دارویی- تماسی)

پیام:
چکیده:
مقدمه
لیکن پلان و واکنش های لیکنوئیدی گروهی از ضایعات پوستی مخاطی هستند که شیوع آن در بیماران میانسال و در زنان بیشتر است. این دو گروه بیماری از لحاظ کلینیکی و هیستولوژیک قابل افتراق نیستند. علت لیکن پلان مشخص نیست ولی علل مختلفی برای ضایعات لیکنوئید مطرح شده است. در این تحقیق سعی شد از لحاظ اجزا کمپلمان سیستم ایمنی، معیاری برای تمایز این بیماری ها به دست آورده شود.
مواد و روش ها
این مطالعه به صورت توصیفی- تحلیلی انجام شد. جمعیت مورد مطالعه، شامل بیماران مراجعه کننده به کلینیک یکی از متخصصان بیماری های دهان، فک و صورت شهر اصفهان بودند. نمونه ها شامل دو دسته 25 نفری از بیماران مبتلا به ضایعات لیکن پلان و واکنش های لیکنوئیدی بودند. این دو گروه بر اساس معیار های بالینی و هیستولوژیک ارائه شده توسط WHO تمایز داده شدند. برای اجرای پژوهش، از هر دو گروه بیمار، 5 سی سی سرم خون گرفته شد و میزان C3 و C4 آنان تعیین گردید. تحلیل داده ها با آزمون t-student و مجذور کای دو انجام شد.
یافته ها
آزمون t مستقل نشان داد که میانگین C3 در دو گروه با هم اختلاف معنی داری نداشت (31/0P=). همچنین میانگین C4 در دو گروه با هم اختلاف معنی داری نداشت (31/0P=). به عبارت دیگر بین میزان C4 و C3 با نوع بیماری (لیکن پلان دهانی و واکنش های لیکنوئیدی) ارتباطی وجود نداشت.
نتیجه گیری
میزان C3 و C4 بیماران ملاک دقیقی برای تمایز این دو بیماری نیست. از این رو، لازم است از ملاک های تشخیصی دیگری استفاده گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
309 تا 318
لینک کوتاه:
magiran.com/p1208852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!