پارگی دئودنوم متعاقب ترومای غیر نافذ شکم

پیام:
چکیده:
پارگی دئودنوم به دنبال ترومای غیرنافذ (Blunt) معمولا خیلی نادر بوده و به دنبال ضربه به ناحیه اپی گاستر متعاقب تروما، تصادف و یا آسیب های ورزشی رخ می دهد. به دلیل عدم وجود علائم اختصاصی، معمولا تشخیص با تاخیر صورت گرفته و عوارض خطرناک و گاه کشنده ای را به همراه خواهد داشت.
بیمار موردنظر آقای 29 ساله ای است که 3 روز بعد از تصادف با اتومبیل با درد شدید شکم، تهوع، کاهش سطح هوشیاری و بی ثباتی علایم حیاتی به اورژانس بیمارستان امام حسین(ع) شاهرود مراجعه نموده است. پس از انجام اقدامات اولیه وتثبیت علایم حیاتی بیمار با تشخیص خونریزی داخلی و پریتونیت به طور اورژانسی تحت عمل جراحی لاپاراتومی قرار گرفت که پارگی عرضی و وسیع قسمت سوم دئودنوم مشخص گردید که بعد از ترمیم دئودنوم، درن در محل عمل تعبیه و بیمار در ICU بستری و داروهای لازم تجویز شد. دو روز بعد از عمل، به دنبال لیک از محل درن شکمی، مجددا لاپاراتومی و دئودنوستومی ترمیم شد. یک هفته بعد مجددا به دلیل لیک درن، بیمار تحت لاپاراتومی قرار گرفته و ژژونوستومی براون و دئودنوستومی مجدد تعبیه شد. یک هفته بعد از آخرین عمل، با بهبود وضع عمومی و شروع تغذیه از راه ژژونوستومی درن ها خارج و بیمار با حال عمومی خوب ودستورات دارویی مرخص شد. پس میتوان با سرعت عمل کافی، دقت در علائم و نشانه های بالینی و معاینه دقیق بیماران فوق، ضمن جلوگیری از اتلاف وقت و هزینه، نتایج درمانی مطلوبی را به دست آورد.
زبان:
فارسی
در صفحه:
199
لینک کوتاه:
magiran.com/p1209925 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!