بررسی و مقایسه اثر فوری ارتزهای مختلف داخل و خارج کفشی بر میزان جابجایی مرکز فشار پادر بیماران مبتلا به استئوآرتریت کمپارتمان داخلی زانو

پیام:
چکیده:
مقدمه و اهداف
استئوآرتریت زانو شایع ترین بیماری مفصلی است که سهم زیادی در ایجاد ناتوانی در سالمندان دارد و هر دو جنس را به یک نسبت درگیر می نماید. بیماران مبتلا به آرتروز پیشرفته زانو از درد، محدودیت حرکتی و عملکردی شدید رنج می برند. نسبت درگیری کمپارتمان داخلی به کمپارتمان خارجی در این مفصل بیشتر می باشد. یکی از درمان های محافضه کارانه مورد استفاده در این زمینه استفاده از کفی های با گوه خارجی است. در این پژوهش، اثرکفی های مختلف داخل و خارج کفشی با ارتفاع لبه خارجی 7 میلی متر بر جابجایی مرکز فشار پا در بیماران مبتلا به استئوآرتریت پیشرفته زانو مورد بررسی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
در این تحقیق مداخله ای، 40 بیمار زن مبتلا به استئوآرتریت پیشرفته زانو (درجه 3و 4 کالگرن و لارنس، میانگین سنی38/9±52/56، زاویه واروس بیشتر از 182 درجه) شرکت داشتند. بیماران در دو وضیعت ایستادن روی هر دو پا و ایستادن روی یک پا در حین پوشیدن انواع مختلف کفی داخل و خارج کفشی شامل: گوه خارجی پاشنه- داخل کفشی، گوه خارجی سراسری پا- داخل کفشی، گوه خارجی پاشنه به همراه محافظ قوس - داخل کفشی، گوه خارجی سراسری پا به همراه محافظ قوس - داخل کفشی، گوه پاشنه- خارج کفشی، گوه خارجی سراسری- خارج کفشی و مرحله بدون کفی مورد ارزیابی قرار گرفتند. به منظور جمع آوری داده ها از دستگاه فوت اسکن استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون آنالیز واریانس با داده های تکراری تحلیل شدند
یافته ها
کفی های مختلف تاثیر متفاوتی بر جابجایی مرکز فشار پا نشان دادند (0001/0 (P<. در مقایسه گوه های مختلف با ارتفاع 7 میلیمتر مشخص شد که گوه سراسری خارج کفشی بیشترین تاثیر را بر جابجایی مرکز فشار پا به سمت بیرون در صفحه فرونتال پا دارد و به دنبال آن گوه پاشنه داخل کفشی به همراه محافظ قوس، گوه پاشنه خارج کفشی، گوه سراسری داخل کفشی، گوه سراسری داخل کفشی به همراه محافظ قوس قرار دارند.
نتیجه گیری
در بین کفی های داخل و خارج کفشی مورد بررسی، گوه خارج کفشی سراسری بیشترین تاثیر را بر جابجایی مرکز فشار پا یه سمت بیرون داشت.
زبان:
فارسی
در صفحه:
24
لینک کوتاه:
magiran.com/p1214737 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!