طراحی و اعتباربخشی دستورالعمل های مراقبتی مبتنی بر شواهد در بی خوابی و یبوست بیماران اعصاب و روان

پیام:
چکیده:
مقدمه
اجرای دستورالعمل های مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد یکی از شیوه های جدید در ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری و افزایش رضایت مندی بیماران به حساب می آیند. بیماران اعصاب و روان علاوه بر مشکلات روحی و روانی از مشکلات جسمی متعدد نیز رنج می برند. از جمله مشکلات شایع زیستی روانی این بیماران، بی خوابی و یبوست می باشد.
هدف
طراحی و اعتباربخشی دستورالعمل های مراقبت پرستاری مبتنی بر شواهد در بی خوابی و یبوست بیماران اعصاب و روان.
روش
این پژوهش به روش تکاملی در بخش اعصاب و روان بیمارستان بقیه الله (عج) در سال 1392 انجام شد. دستورالعمل های مراقبت پرستاری بر اساس مدل استتلر و با رویکرد مبتنی بر شواهد طراحی شد. برای بررسی اعتبار محتوای دستورالعمل ها با روش دلفی، نظرات 10 نفر از اعضای هیات علمی دانشگاه های منتخب در سه مرحله لحاظ گردید. کاربردی بودن دستورالعمل ها به روش بحث گروهی متمرکز با 10 نفر از کارشناسان بخش مربوطه بررسی شد. علاوه بر بررسی کتب پرستاری، 100 مقاله از پایگاه های اینترنتی شامل، Proquest Pubmed، Google scholar Elsevier، SID، Magiran با کلیدواژه های دستورالعمل مراقبتی، پرستاری مبتنی بر شواهد، یبوست، بی خوابی و پروتکل مطالعه شد.
یافته ها
در این مطالعه، 4 دستورالعمل مراقبتی مبتنی بر شواهد، شامل تشخیص پرستاری، علل، معیار ارزشیابی و مداخلات پرستاری طراحی گردید؛ که می تواند به عنوان راهنمای بالینی برای مراقبت از بیماران اعصاب و روان بر اساس معتبرترین متون علمی و با رویکرد مبتنی بر شواهد استفاده شود.
نتیجه گیری
با طراحی دستورالعمل های مراقبتی مبتنی بر شواهد در بیماران اعصاب و روان، بخشی از نیاز پرستاران بالینی در مواجهه با این بیماران مرتفع می گردد و همچنین منجر به ارتقای کیفیت مراقبتی، کاهش عوارض و مدت زمان بستری در بیمارستان می گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
81 تا 89
لینک کوتاه:
magiran.com/p1219219 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!