بررسی میزان رعایت اصول پیشگیری از عفونت بیمارستانی در پرستاران بیمارستان های آموزشی شهر ارومیه 1388

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت بیمارستانی، بدون تردید یکی از مهم ترین معضلات مراکز بهداشتی درمانی جهان تلقی می گردد و عدم آشنایی پرسنل بهداشتی درمانی با شیوه های کنترل عفونت و روش های انتقال عوامل عفونت زا نقش تعیین کننده ای در افزایش عفونت های بیمارستانی دارد. پرستاران از طریق عملکرد صحیح تاثیر بسزایی در کاهش عفونت های بیمارستانی دارند. لذا، هدف این پژوهش بررسی عملکرد پرستاران در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی می باشد.
روش بررسی
این پژوهش از نوع مقطعی بوده و200 پرستار شاغل در بخش های داخلی جراحی بیمارستان های آموزشی شهر ارومیه 1388 انجام و عملکرد کارکنان در خصوص پیشگیری از عفونت از طریق چک لیست با روش خود اظهاری توسط پرستاران بررسی گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی انجام گرفت.
یافته ها
نتایج داده ها نشان داد 70/6 درصد پرستاران در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی در رابطه با خود و 65/1 درصد پرستاران در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی در رابطه با بیمار و 73/5 درصد پرستاران در زمینه کنترل عفونت های بیمارستانی در رابطه با محیط بیمارستان از عملکرد متوسط برخوردار بودند. هم چنین بین کیفیت عملکرد و سابقه(p=0.006) و کارگاه آموزشی (p=0.001) ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.
بحث و نتیجه گیری
با توجه به یافته های پژوهش مبنی بر عملکرد محدود و متوسط و نیازهای آموزشی اکثریت پرستاران در کنترل عفونت های بیمارستانی و نیز ارتباط معنی دار دوره های آموزشی با کیفیت عملکرد اکثر پرستاران، ضروری ست تا مسوولان در فراهم نمودن شرایط لازم جهت افزایش آگاهی و بهبود عملکرد پرستاران اقدام نمایند.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 25
لینک کوتاه:
magiran.com/p1226105 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!