دیدگاه دانش آموختگان رشته پزشکی در ارتباط با صلاحیت بالینی آنان در برخورد با بیماری های مغز و اعصاب

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه کشورهای مترقی برای ارتقاء و بهبود کیفی آموزش پزشکی و تربیت پزشکان مجرب به طور مکرر به ارزیابی کیفیت آموزش بالینی خود می پردازند. ارزشیابی کاربرد عملی مطالب آموخته شده در آموزش بالینی، منجر به تعیین اهمیت هر درس در طبابت می شود. این پژوهش با هدف بررسی ارزش کاربرد عملی هر موضوع و کفایت بالینی پزشکان عمومی در مباحث مصوب آموزشی نورولوژی انجام شده است.
روش کار
در این مطالعه توصیفی - مقطعی، بر روی50 پزشک عمومی شاغل در مراکز و خانه های بهداشتی و 50 پزشک عمومی که در بخش های اورژانس بیمارستان های استان خراسان رضوی انجام گرفت. روش نمونه گیری تصادفی با ترتیب خاص بود. ارزش کاربرد عملی سرفصل های مصوب آموزشی بیماری های اعصاب و کفایت بالینی پزشکان بصورت کم و متوسط و زیاد مشخص شد. ارزش کاربرد عملی و کفایت حرفه ای هر یک از مباحث تدریس شده بین دو گروه پزشکان شاغل در رسته بهداشتی و درمانی مقایسه شد.
یافته ها
نظرات 100پزشک (64 مرد و 3 6 زن) با میانگین سابقه کار 2/2 ± 5/4 سال بررسی شدند. سرفصل های آموزشی شرح حال و معاینه عصبی، سردرد، کوما و صرع به ترتیب بیشترین کاربرد عملی را برای آنان داشته است. ارزش کاربردی مباحث کوما و حوادث عروقی مغز به طور معنی داری در پزشکان رسته درمانی بیشتراز پزشکان رسته بهداشتی بود. کفایت حرفه ای پزشکان رسته درمانی در موضوع کوما نسبت به پزشکان رسته بهداشتی به طور معنی داری بیشتر بود (p=0.001).
نتیجه گیری
اگرچه وضعیت کفایت حرفه ای پزشکان در 85 درصد سرفصل های مصوب آموزشی بیماری های مغز و اعصاب در حد متوسط و کم بوده ولی در سر فصل های آموزشی مورد استفاده در اورژانس، کمبود کفایت بالینی آنان بیشتر مشهود است.
زبان:
فارسی
صفحات:
14 تا 18
لینک کوتاه:
magiran.com/p1227993 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!